به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
آلرژی پوستی

آلرژی های پوستی چیست؟

به راهنمای جامع ما در مورد همه موارد آلرژی های پوستی خوش آمدید.یکی از ناامید کننده ترین چیزها در مورد آلرژی این است که به نظر می رسد درمانی ندارند. کاملاً واضح است که چرا مواد خطرناک یا عفونت‌ها باعث واکنش پوست شما می‌شوند. با این حال، چرا غذاهای رایج و محرک های محیطی باید همین کار را انجام دهند؟

 

کاری که آلرژن ها با بدن انجام می دهند

 

علائم آلرژی و بیماری مشترکات زیادی دارند زیرا هر دو توسط سیستم ایمنی ایجاد می شوند. به عنوان مثال کهیر را در نظر بگیرید: به عبارت ساده، کهیر معمولاً در اثر واکنشی در پوست ایجاد می شود که باعث التهاب یا تورم آن می شود. این واکنش زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی در حال مبارزه با یک مهاجم است.

هنگامی که شما در اثر عفونت دچار کهیر می شوید، بدین معناست که سیستم ایمنی بدن شما بفعال است. آلرژن یک ماده معمولی بی ضرر – مانند بادام زمینی یا گرده – است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن بعضی افراد بدان واکنش نشان دهند.

هنگامی که فردی که به بادام زمینی حساسیت دارد با بادام زمینی تماس پیدا می کند، سیستم ایمنی بدن او فکر می کند پروتئین های بادام زمینی یک تهدید هستند و یک ضد حمله را آغاز می کند. بسته به آلرژی، این ضد حمله می تواند از یک بثورات پوستی خفیف تا یک  واکنش تهدید کننده زندگی متغیر باشد.

 

چگونه آلرژن ها با هم کار می کنند

 

این یک اشتباه رایج است که فکر کنید فقط به یک چیز حساسیت دارید. در حقیقت، اکثر مردم به چندین آلرژن مختلف حساسیت دارند. اگر به چندین آلرژن حساسیت دارید، ممکن است علائم را تنها زمانی متوجه شوید که در مدت کوتاهی در معرض چندین آلرژن خود قرار بگیرید.

به عنوان مثال، بیایید فردی را تصور کنیم که به کنه های گرد و غبار، لاتکس و گرده آلرژی دارد. در یک صبح، آن فرد می‌تواند در رختخواب با کنه‌های گرد و غبار روبرو شود، برای صبحانه مقداری  میوه‌های مرتبط با لاتکس بخورد  و هنگام خروج از خانه مقداری گرده روی پوستش وارد شود.

در سیستم ایمنی آنها، این آلرژن ها جمع می شوند و در نهایت علائم ایجاد می کنند. در این داستان، فرد ممکن است تصور کند که به بدیهی ترین چیز – گرده گل آلرژی دارد. با این حال، در واقعیت، کنه‌های گرد و غبار و میوه‌ها به همان اندازه نقش مهمی دارند.

 

پس چرا من ناگهان آلرژی دارم؟

 

این بیشتر به دلیل آلرژی هایی است که با هم کار می کنند همانطور که در بالا ذکر شد. با این حال، اشتباه رایج دیگری که مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند آلرژی در طول زندگی یک فرد یکسان باقی می ماند. در واقعیت، محرک های آلرژیک اکثر افراد (و واکنش های آلرژیک آنها) در طول زمان تغییر می کند.

بسیاری از افراد در کودکی آلرژی های غذایی را تجربه می کنند و سپس با افزایش سن از آن خارج می شوند. از سوی دیگر، بسیاری از بزرگسالان جوان با افزایش سن نسبت به آلرژن های محیطی (مانند گرده) حساسیت پیدا می کنند. همچنین برخی از افراد مبتلا به آلرژی هستند که در طول زندگی خود به همین شکل باقی می مانند. اگرچه آنها شناخته شده هستند، موارد آنها لزوماً عادی نیست.

آلرژی های جدید می توانند به روش های مختلف ظاهر شوند که علائم تنفسی و پوستی از شایع ترین آنهاست. اگر به طور ناگهانی کهیر یا اگزما داشته اید ، یک آلرژی پوستی تازه ایجاد شده می تواند علت آن باشد. برای اینکه بفهمید چه اتفاقی می افتد، توصیه می کنیم یک متخصص پوست  آن را بررسی کنید.

 

آلرژی چگونه روی پوست تاثیر می گذارد

در حالی که می دانیم آلرژی می تواند به طور ناگهانی ایجاد شود و ممکن است در طول زندگی ما تغییر کند. چیزی که ما انتظار نداریم این است که آنها روی پوست تأثیر بگذارند.

بیایید صادق باشیم، بسیاری از ما در هنگام فکر کردن به آلرژی به آبریزش بینی و آبریزش چشم ها فکر می کنیم، اما در واقع راه های زیادی وجود دارد که آلرژی می تواند بر بدن تأثیر بگذارد. علاوه بر علائم رایج، ممکن است علائم آلرژی نیز روی پوست ظاهر شود. وقتی این علائم پوستی به تنهایی – بدون علائم آلرژی “کلاسیک” ظاهر می شوند – بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که آلرژی باعث ایجاد آنها می شود. این سوء تفاهم می تواند آنها را به سمت انتخاب درمان های نادرست سوق دهد که تسکین درد را دشوارتر می کند.

چندین بیماری پوستی رایج وجود دارد که گاهی (اما نه همیشه!) ناشی از آلرژی است. دو مورد از رایج ترین آنها در زیر توضیح داده شده است. اگر از هر یک از این شرایط رنج می برید، ایده خوبی است که آلرژی را به عنوان یک علت بالقوه در نظر بگیرید!

کهیرها

همانطور که قبلا ذکر شد، کهیر معمولا به صورت برجستگی های خارش دار قرمز روی پوست ظاهر می شود. برجستگی ها همچنین در برخی موارد می توانند بسوزند یا گزنده شوند. اکثر جوش های کهیر بین چند ساعت تا یک روز طول می کشد. برخی از جوش ها روزها یا هفته ها طول می کشد، اما این موارد معمولاً ناشی از آلرژی نیستند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که آلرژن ها باید پوست را لمس کنند تا باعث بروز کهیر شوند، اما ممکن است با خوردن یکی از مواد حساسیت زا (مانند بادام زمینی یا لبنیات) کهیر ایجاد شود. اگر بعد از خوردن یا لمس چیز جدیدی دچار کهیر شدید، ممکن است آلرژی علت آن بوده باشد.

اگزما

علامت مشخص اگزما لکه های پوست خشک و خارش دار روی دست ها، صورت، گردن، آرنج یا زانو است. اگزما می تواند سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند، اما این نواحی شایع ترین هستند.

اگزما و آلرژی ارتباط نزدیکی با هم دارند. اگر از آلرژی فصلی، آلرژی غذایی یا آسم نیز رنج می برید، احتمال اینکه اگزمای شما مرتبط با آلرژی باشد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. حتی اگر این شرایط دیگر را ندارید، باز هم ارزش بررسی آلرژی بالقوه را دارد.

 

دیدگاه ما در مورد آلرژی های پوستی

 

دانستن آلرژن‌هایتان به‌ویژه در صورتی مهم است که شرایط پوستی شما از هیچ‌جا ظاهر نشده باشد. علائم غافلگیر کننده می تواند نشانه هایی از تغییر آلرژی شما باشد. اگر آلرژی شما شدیدتر می شود، دانستن اینکه دقیقاً به چه چیزی حساسیت دارید می تواند به شما کمک کند از محرک های خود جلوگیری کنید و از واکنش های آلرژیک بالقوه خطرناک جلوگیری کنید.

 

5 علت اصلی آلرژی پوستی

پس بیایید خلاصه کنیم:

  • آلرژن ها می توانند ایجاد شده و با سایر آلرژن ها ترکیب شوند
  • آنها می توانند به طور ناگهانی در طول زندگی ما ظاهر شوند
  • آنها اغلب می توانند از طریق کهیر و اگزما در پوست ظاهر شوند
  •  

بنابراین، سؤال بعدی ما این است که بدترین آلرژن‌ها برای تأثیر بر روی پوست کدامند؟

 

1. Ragweed Pollen – دشمن عمومی شماره 1

باعث رشد سبزیجات و شکوفه دادن گلها می شود. برای کسانی از ما که به اندازه کافی بدشانس هستیم که مبتلا به آلرژی فصلی هستیم، گرده گل می تواند باعث ایجاد برجستگی های کوچک قرمز رنگ در سراسر پوست ما شود. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با گرده‌ها تماس بگیرید، خواه این گرده‌ها حیوانات خانگی باشند، گیاهان یا فقط در فضای باز. اگر آلرژی دارید و با گرده‌ها تماس پیدا می‌کنید، برجستگی‌های کوچک قرمز و خارش‌دار آشنا، که به عنوان  درماتیت تماسی نیز شناخته  می‌شوند، برای چند روز وجود خواهند داشت. برای کمک به علائم، از کمپرس سرد استفاده کنید و یک آنتی هیستامین برای کمک به تسکین خارش مصرف کنید. فقط به یاد داشته باشید، خراش ندهید.

 

2. Mold

 بهار و تابستان زمان مناسبی را برای تکثیر هاگ های کپک فراهم می کند – حتی بیشتر ناخالص. با شرایط مرطوب و مرطوب که مترادف با فصل بهار است، کپک رشد می کند. در صورت قرار گرفتن در معرض کپک می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی شود، اما بیشتر ما فقط با اثرات تنفسی آن آشنا هستیم. چیزی که ممکن است ندانید این است که کپک‌های فصلی می‌توانند باعث ایجاد برجستگی‌های قرمز کوچک، درماتیت تماسی نیز شوند.

 

3. چمن

بهار و تابستان برای ما چمن سبز می آورد. این از نظر زیبایی شناختی بسیار دلپذیرتر از علف های مرده است، اما مبتلایان به آلرژی در میان ما ممکن است فقط بخواهند آن را ببینند که می سوزد. گرده علف یکی از رایج ترین گرده ها است و می تواند هر چیزی از جوش های کوچک گرفته تا جوش های شدید و کهیر ایجاد کند. اجتناب از این عوارض جانبی وحشتناک آلرژی آسان است (اما سرگرم کننده نیست). این شامل دوری از چمن است. با این حال، اگر شما هم مانند ما هستید و نمی توانید دور بمانید، چند راه حل ساده وجود دارد:

  • نشستن روی پتو
  • پوشیدن کفش یا شلوار بلند،
  • تماس خود را با چمن به حداقل برسانید.

گرده‌ها، کپک‌ها و علف‌ها بیشتر به جای جوش، باعث ایجاد مواردی مانند آبریزش بینی و خارش چشم‌ها می‌شوند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به آلرژی فصلی ممکن است در اثر خرناس و عطسه دچار تورم چشم و قرمزی بینی شوند. این نشانه آن است که باید آلرژی فصلی خود را با موادی مانند آنتی هیستامین های خوراکی درمان کنید.

 

4. زنبورها

همانطور که گیاهان شروع به شکوفه دادن می کنند، زنبورها نیز به دنبال آن هستند. اگر شما به شدت آلرژی ندارید، عوارض جانبی کمتر جدی وجود دارد که نیش زنبور عسل ایجاد می کند. این موارد شامل کهیر، تورم، خارش، قرمزی و تورم در اطراف محل نیش است. برای دوری از زنبورها، به جز بیرون نرفتن، کار زیادی نمی توانیم انجام دهیم. فقط به یاد داشته باشید که اگر با زنبوری روبرو شدید، آرام بمانید و دور شوید.

نیش زنبور برای بیماران غیر آلرژیک تقریباً هرگز نگران کننده نیست. با این حال، اگر شروع به تنگی نفس کردید، متوجه شدید که لب‌ها یا زبان خود متورم شده‌اند یا به طور کلی احساس ناخوشی می‌کنید، مراجعه به اورژانس برای رد آنافیلاکسی احتمالی الزامی خواهد بود.

 

5. شوره حیوان خانگی

اگر به اندازه کافی خوش شانس نباشید و به مو بدن حیوانات آلرژی داشته باشید، این می تواند باعث برخی واکنش های نامطلوب پوستی شود. بسته به شدت آلرژی شما، این می تواند باعث کهیر، بثورات یا آن برجستگی های قرمز کوچک شود. برای کمک به مقابله با این مشکل، سگ خود را بیرون نگهداری کنید و مرتباً جاروبرقی بکشید تا شوره ی داخل خانه کاهش یابد. مانند هر درماتیت تماسی، محدود کردن مواجهه خط اول درمان است. برای موارد بسیار خفیف، محصولات بدون نسخه مانند بنادریل و هیدروکورتیزون می توانند موثر باشند. درماتیت تماسی بیشتر به درمان توسط متخصص پوست یا به ندرت نیاز به مراجعه به اورژانس دارد.

 

آیا آلرژی پوستی دائمی است؟

اکنون می دانیم که آلرژی می تواند در طول زندگی فرد تغییر کند. همانطور که قبلاً در این پست ذکر شد، همه می توانند دوستی را نام ببرند که ناگهان به گرده آلرژی پیدا کرده است.

آلرژی های پوستی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال، اگر آلرژی ظاهر شود، آیا این بدان معنی است که دائمی است؟

ایجاد یک آلرژی جدید (یا رشد آلرژی قدیمی) ممکن است، اما این مفهوم پیچیده تر از آن چیزی است که شما ممکن است فکر کنید. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که آلرژی شما تغییر کرده است، در حالی که در واقعیت تغییر نکرده است.

 

آلرژیک مارچ (Allergic March)

 

ممکن است آلرژی در طول زمان تغییر کند، اما این تغییرات اغلب برای کودکان رخ می دهد و بسیار نادر است که برای بزرگسالان اتفاق بیفتد.

شاید بهترین مثال شناخته شده در مورد اینکه چگونه آلرژی ها می توانند در طول زمان تغییر کنند، “آلرژیک مارچ ” نامیده می شود، همانطور که کودکان مبتلا به آلرژی بزرگتر می شوند، معمولاً با افزایش سن دچار یک سری علائم در حال تغییر می شوند. در بیشتر موارد، آلرژیک مارچ  با علائم پوستی (مانند اگزما) شروع می شود و با علائم تنفسی (مانند تب یونجه و آسم) پایان می یابد.

آلرژیک مارچ یک مدل بسیار رایج برای چگونگی پیشرفت آلرژی در طول زمان است، اما به هیچ وجه تنها مدل نیست. برخی از افراد در دوره های مختلف زندگی خود چیزی شبیه به آلرژیک مارچ را تجربه می کنند یا فقط بخشی از آن را تجربه می کنند. حتی ممکن است آلرژی شخصی در جهت کاملاً مخالف آلرژیک مارچ ایجاد شود.

 

تشخیص حساسیت پوستی

واکنش های آلرژیک می تواند برای مبتلایان گیج کننده باشد. یک بار راش می تواند خفیف و دفعه دیگر شدید باشد.

برای کمک به تشخیص صحیح، پزشکان اغلب از آزمایش پوست یا خون برای اندازه گیری واکنش های آلرژیک استفاده می کنند. این آزمایشات مهم هستند زیرا می توانند تمام آلرژن هایی را که فرد به آنها حساس است شناسایی کند. بسیاری از مردم معتقدند که فقط به یک آلرژن حساس هستند: برای مثال گرده. با این حال، واقعیت این است که اکثر افراد مبتلا به آلرژی به بسیاری از آلرژن‌های مختلف حساس هستند.

این آلرژن‌ها با هم کار می‌کنند تا یک واکنش ایجاد کنند و واکنش تنها زمانی رخ می‌دهد که به سطح معینی از آلرژن کل برسد.

برای روشن تر شدن این موضوع، فردی را تصور کنید که به کنه های گرد و غبار، سگ ها و گرده ها حساسیت دارد. آنها یک سگ و مایت گرد و غبار در خانه خود دارند، اما به اندازه کافی برای ایجاد واکنش آلرژیک نیستند. با این حال، هنگامی که آنها بیرون می آیند و با مقداری گرده مواجه می شوند، به سطح حساسیت زا به اندازه ای بالا می رسند که واکنشی رخ دهد. این شخص ممکن است فکر کند که گرده به تنهایی باعث واکنش می شود، اما حقیقت این است که بسیاری از آلرژن های دیگر نیز در این امر دخیل هستند.

 

منابع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *