به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
تاثیر آب و هوا بر پوست

آیا تغییرات آب و هوا بر پوست تاثیر می گذارد؟

 در حال حاضر، تغییر آب و هوا به عنوان علت اصلی بیماری های جدی پوستی شناخته شده است که  ممکن است بدتر شوند.
مؤسسه ملی بهداشت و آکادمی پوست آمریکا گزارش می دهند که تغییرات آب و هوایی بر توزیع و شدت شرایط پوستی، از جمله عفونت های پوستی، اثرات شدیدتر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، محرک های محیطی، و انتقال باکتری ها و ویروس ها از طریق آب تأثیر می گذارد. این بدان معناست که هرچه هوا گرمتر شود، افراد بیشتری به مشکلات پوستی مبتلا می‌شوند که در بهترین حالت، تحریک‌کننده و در بدترین حالت تهدیدکننده زندگی هستند.

بیماری های عفونی پوست در حال حاضر در سراسر جهان در حال افزایش هستند، زیرا گرم شدن آب و هوا به رشد باکتری ها و گسترش ویروس ها کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که افزایش دمای کره زمین باعث افزایش شدید تعداد و شدت موارد بیماری دست، پا و دهان شده است که مبتنی بر ویروس است. بیماری‌های قارچی پوست نیز در حال گسترش هستند – هم به دلیل دمای گرمتر و هم تغییر الگوی بادهای جهانی، که میکروب‌ها را دورتر و به گوشه‌های مختلف جهان می‌برد.

تغییرات محیطی همچنین روی زیستگاه انگل‌هایی که باعث گسترش بیماری می‌شوند، تأثیر می‌گذارد. بیماری لایم منتقله از کنه در برخی از مناطق ایالات متحده در رابطه مستقیم با گرم شدن کره زمین افزایش یافته است. این انگل‌ها در محیط‌های گرم‌تر رشد می‌کنند و از آنجایی که تغییرات دما بین فصول کم‌تر می‌شود، بیشتر عمر می‌کنند. طبق گزارش EPA، موارد جدید بیماری لایم از سال 1991 تقریباً دو برابر شده است، که احتمالا تغییرات آب و هوایی مقصر است. آهوها و موش ها، ناقلان رایج کنه های بیمار، نیز در آب و هوای گرم رشد می کنند.

سپس خطر ابتلا به سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده، افزایش می یابد. اواسط پاییز هنوز در بسیاری از نقاط جهان مانند تابستان است. از آنجایی که هوا برای هفته ها بیشتر از 20 سال پیش گرم تر می ماند، ما زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانیم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش می دهیم.

با نازک شدن لایه محافظ ازن زمین، اشعه UV بیشتری از خورشید به جو ما نفوذ می کند. قرار گرفتن بیشتر در معرض تشعشعات، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و همچنین شرایطی را افزایش می دهد که می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.

سرطان پوست ملانوما بزرگترین خطری است که ما در اثر افزایش تابش اشعه ماوراء بنفش با آن روبرو هستیم، اگرچه دمای گرمتر و آلودگی هوا نیز می تواند پوست را تحریک کرده و ظاهر آن را تغییر دهد. آلودگی هوا، به ویژه، اغلب مقصر شیوع التهابی پوست است. 

گرم شدن آب در اقیانوس ها و دریاچه ها باعث رشد باکتری ها، شکوفه دادن جلبک ها و تولید مثل سریع تر ارگانیسم هایی می شود که باعث خارش شناگران می شوند. 

به گفته USDA، باکتری ها در دمای بالاتر از 40 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت به سرعت تکثیر می شوند. باکتری‌هایی که از طریق آب بلعیده می‌شوند می‌توانند باعث عفونت‌های پوستی و تنفسی، سلولیت و حتی سپسیس شوند، که زمانی که بدن غرق در عفونت می‌شود، یک وضعیت تهدیدکننده حیات است.

کودکان و افراد مسن بیشترین خطر ابتلا به مشکلات پوستی و شرایط سلامتی را در نتیجه تغییرات آب و هوایی دارند، اما تغییرات آب و هوا بر همه افراد تاثیر می گذارد. کودکان ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آسم و اختلال در رشد ریه شوند. کودکان همچنین بیشتر احتمال دارد که بثورات پوستی را بخراشند و آن را بدتر کنند.

چندین بیماری پوستی با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. یکی از بیماری های رایج اگزما است که باعث ایجاد بثورات تحریک کننده و خارش دار می شود. اگزما می تواند به دلایل زیادی از جمله آلاینده های هوا شعله ور شود. افزایش آتش سوزی های جنگلی با تغییرات آب و هوایی مرتبط است، در حالی که آتش سوزی های جنگلی با افزایش شیوع اگزما مرتبط است. دود باعث تحریک پوست می شود. آلودگی هوا نیز با افزایش میزان پسوریازیس و لوپوس مرتبط است.

آنچه شما می توانید انجام دهید

استفاده از یک ضد آفتاب با کیفیت با فاکتور محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش بالا (حداقل SPF 30) هرگز مهمتر از این نبوده است. محافظت از پوست با کرم های ضد آفتاب و محدود کردن زمان بیرون از منزل، به خصوص در گرمای روز، بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از خشک شدن، آسیب رساندن و پیری زودرس پوستتان در برابر نور خورشید انجام دهید. همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش خواهید داد. کرم ضد آفتاب را حداقل هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مستعد آتش‌سوزی است یا به طور معمول میزان آلودگی هوا در آن بیشتر است، از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها استفاده کنید تا پوست خود را انعطاف‌پذیر نگه دارید. زمان خود را در فضای باز محدود کنید. استفاده از ماسک می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض بیماری های تنفسی کمک کند.

در فصل کنه و پشه، از یک دافع حشرات استفاده کنید و تا حد امکان در فضای باز شلوار و پیراهن های آستین بلند بپوشید. نیش حشرات فقط روی پوست ناخوشایند نیست. آنها همچنین به طور بالقوه کشنده هستند.

برای کمک به جلوگیری از بسیاری از بثورات پوستی رایج و جلوگیری از مصرف آب آلوده، قبل از رفتن به شنا به تمام توصیه‌های ایمنی بهداشتی توجه کنید. چه در یک استراحتگاه ساحلی یا کنار دریاچه باشید، بخش بهداشت محلی باید کیفیت آب را کنترل کند.

قبل از سفر به خارج از کشور، در مورد شرایط محلی تحقیق کنید. مناطق نیمه گرمسیری اغلب شاهد افزایش عفونت‌های ویروسی و باکتریایی در طول ماه‌های تابستان هستند، اما فصل اصلی گسترش بیماری با گرم‌تر شدن سیاره طولانی‌تر می‌شود. همچنین بدانید که مناطق شهری پرجمعیت در سراسر جهان در معرض خطر بیشتری از آلودگی هوا و همچنین گسترش بیماری های پوستی و عفونت هستند.

مهمتر از همه، پس از گذراندن وقت در خارج از منزل، صورت و دست های خود را کاملا بشویید و از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید.

متخصص پوست شما می تواند شرایط پوستی نگران کننده را در طی یک ویزیت حضوری شناسایی کند. در برخی موارد، تجویز دارو برای درمان ضروری خواهد بود. همچنین می توانید در مورد عادات بیرونی و شرایط زندگی، سفرها یا هر عامل دیگری که می تواند بی سر و صدا به پوست شما آسیب برساند، صحبت کنید. 

کارهای زیادی وجود دارد که می توانیم برای مراقبت از بدن خود و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری های جدی پوستی انجام دهیم. متخصص پوست شما همیشه برای ارائه مراقبت و پاسخ به سوالات شما در دسترس است.

 

منبع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی و لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر مهسا رشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *