به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
آکنه و شکلات

آیا شکلات برای پوست ضرر دارد؟

در دوران کودکی به شما هشدار داده شده بود که خوردن شکلات باعث ایجاد لک و جوش می شود. اکنون به عنوان یک بزرگسال احتمالاً می خواهید بدانید که آیا این موضوع واقعاً درست است یا خیر. در این مقاله ادعاهای مختلف در مورد مصرف شکلات و ایجاد آکنه را بررسی خواهیم کرد و به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا شکلات واقعا برای پوست شما مضر است؟

 

آیا شکلات باعث آکنه می شود؟

غذاهای آکنه زا:

وقتی صحبت از رژیم غذایی می شود، داده هایی وجود دارد که نشان می دهد غذاهای با شاخص گلوکز بالا (یعنی غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده و قند) برای پوست مستعد آکنه مضر هستند. این غذاها باعث افزایش قند خون می شوند که باعث افزایش تولید انسولین در کنار هورمون هایی به نام آندروژن می شود. افزایش آندروژن ها به ویژه برای پوست های مستعد آکنه خبر بدی است زیرا این هورمون ها میزان سبوم را افزایش می دهند – ماده ای روغنی که توسط غدد چربی ترشح می شود. هنگامی که سبوم بیش از حد تولید می شود، می تواند با سلول های مرده پوست ترکیب شود و در منافذ به دام افتاده و به طور آزاردهنده ای منجر به ایجاد جوش های سر سیاه، سرسفید و جوش شود!

ارتباط بین کاکائو و جوش:

در رابطه با شکلات به طور خاص، یک مطالعه در سال 1969 نشان داد که هیچ مدرکی در رابطه با ارتباط بین افزایش مصرف شکلات و ایجاد آکنه وجود ندارد. با این حال، این تحقیقات اخیراً با انتقاداتی مواجه شده است.

در یک مطالعه جدیدتر در سال 2016، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به یک گروه شکلات یا دانه‌های ژله تقسیم شدند – که هر دو بار گلیسمی یکسانی داشتند. جالب اینجاست که در گروه مصرف کننده شکلات، ضایعات آکنه به طور قابل توجهی بیشتر از گروه مصرف کننده ژله بود، که نشان دهنده ارتباط بالقوه بین جوش ها و شکلات است.

در یک یادداشت مشابه، مطالعه ای که به آکادمی پوست آمریکا ارائه شد، تنها بر روی کاکائو خالص (به استثنای سایر مواد مانند شکر) متمرکز بود. یافته ها نشان می دهد که مصرف خالص کاکائو آکنه را در شرکت کنندگانی که قبلاً سابقه این بیماری را داشتند تشدید می کند. با این حال، با توجه به آنچه گفته شد، این مطالعه دارای محدودیت هایی بود زیرا تنها 10 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و همه آنها مردان بین 18 تا 35 سال بودند.

 

آیا خبر بدتری برای chococholics وجود دارد؟

متاسفانه بله. خبر بد برای دوستداران شکلات به همین جا ختم نمی شود. در حالی که شواهد قوی و به درستی تحقیق شده هنوز در این زمینه وجود ندارد، کارشناسان معتقدند که شکلات تخته‌ای و قند موجود در آن به طور بالقوه می‌تواند منجر به پیری پوست شود.

پیری تسریع شده:

هنگامی که بدن شما قندها را تجزیه می کند، آنها وارد جریان خون شما می شوند و به سلول های شما منتقل می شوند و در آنجا به انرژی تبدیل می شوند. اگر قند بیش از حد در خون وجود داشته باشد، یا اگر سطح قند خون دائماً بالا باشد، مولکول‌های قند می‌توانند به هم بچسبند و در فرآیند گلیکوزیله به کلاژن بپیوندند. این منجر به آسیب کلاژن و الاستین در پوست شما می شود و متعاقباً منجر به از دست دادن قابلیت ارتجاعی، استحکام و تسریع پیری می شود.

 

اما آیا خبر خوبی وجود دارد؟

خوشبختانه، شکلات تلخ (به عنوان مثال شکلات با درصد کاکائو 70٪ یا بیشتر) با شواهد علمی که نشان می دهد تعدادی از فواید برای پوست دارد، به طور شگفت انگیزی سالم است. این باید باعث شود که کمتر احساس گناه کنید که از خوردن شیرینی های مورد علاقه خود لذت ببرید!

محافظت در برابر اشعه UV خورشید:

کاکائو و شکلات حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاوانول هستند. تحقیقات نشان داده است که فلاوانول ها با محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش در جلوگیری از آسیب پوست نقش دارند. یک مطالعه، به ویژه، نشان داد که مصرف منظم شکلات غنی از فلاوانول، اثرات محافظت کننده قابل توجهی از نور دارد. با این حال، در مقابل، مطالعه دیگری نشان داده است که هیچ اثر حفاظتی معنی‌داری بین شکلات‌های با فلاوانول بالا و شکلات‌های کم فلاوانول وجود ندارد. به این ترتیب، نتایج متناقضی مانند این به این معنی است که شما هنوز نباید SPF را با یک تخته شکلات عوض کنید.

الاستیسیته پوست را افزایش می دهد:

همچنین ثابت شده است که فلاوانول ها تأثیر مثبتی بر خاصیت ارتجاعی پوست دارند. در یکی از این مطالعات، مکمل های خوراکی فلاوانول های کاکائو به شرکت کنندگان زن با چین و چروک های قابل مشاهده داده شد. نتایج در پایان آزمایش نشان داد افرادی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند، شدت چین و چروک و خاصیت ارتجاعی پوست را در طول 24 هفته بهبود بخشیده بودند. در نتیجه، این نشان می دهد که شکلات های با فلاوانول بالا ممکن است یک استراتژی امیدوارکننده برای جلوگیری از پیری پوست باشد. اما با در نظر گرفتن این موضوع، باید گفت که بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو در فرآیند شکلات سازی از بین می روند. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان اکنون در حال آزمایش فرآیندهای جدیدی هستند که ممکن است به حفظ بهترین خوبی که ممکن است کمک کند – بنابراین امیدی برای آینده وجود دارد!

 

بنابراین، آیا می توانم به خوردن شکلات ادامه دهم؟

بله، البته که شما می توانید! اما، مانند همه رفتارها، فقط باید در حد اعتدال باشد. برای کسانی که دارای پوست مستعد آکنه هستند، در حالت ایده آل، به دنبال شکلات های تیره تر با چربی و شکر کمتر باشند. با فرا رسیدن تعطیلات، ممکن است ایده خوبی باشد که این شیرینی های شیرین را در یک روز نخورید – در عوض، آنها را به طور معقول بخورید. این به بدن شما اجازه می دهد تا قندها را به تدریج پردازش کند.

با این حال، اگر علائم مربوط به پوست باقی ماند یا ظاهر شد، ما به شدت شما را تشویق می کنیم که برای بررسی دقیق تر از متخصصان پوست کمک بگیرید.

منبع :

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بوزد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *