به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
اثر الکل بر پوست

الکل چقدر برای پوست شما مضر است؟

عوارض مصرف الکل با سردرد و خستگی شروع میشود . اما، الکل چه تأثیری روی پوست ما دارد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانیم این اثرات را در آینده کاهش دهیم؟

 

الکل باعث کم آبی پوست می شود

اولین مسئله واضح این است که الکل شما را کم آب می کند. الکل یک ادرارآور است، بنابراین، هر چه بیشتر بنوشید، بیشتر در دستشویی خواهید بود. در حال حاضر، همه ما تجربه کرده ایم و همه می دانیم که کم آبی می تواند منجر به سردرد، خستگی و بقیه شود اما آیا کم آبی روی پوست نیز تاثیر می گذارد؟ متأسفانه، بله همینطور است! بارها و بارها، مطالعات نشان داده اند که ورودی آب بیشتر تأثیر مثبتی روی پوست شما خواهد داشت.

کم آبی چه تاثیری روی پوست شما می گذارد؟

وقتی پوست کم آب می‌شود، می‌تواند مشکلات مختلفی از جوش‌های لکه‌ای، تا تحریک و لکه‌های خشک ایجاد کند – همه چیزهایی که ممکن است بعد از آبجو، کوکتل و شراب در هنگام مصرف متوجه شده باشید.

این به دلیل تولید بیش از حد روغن است. هنگامی که پوست شما کمبود آب داشته باشد، چربی بیشتری برای جبران آب از دست رفته ایجاد می کند. حتی ممکن است متوجه شوید که پوست شما در عین حال چرب و خشک است – ایده آل نیست!

 

الکل مملو از سموم است

هنگام مصرف الکل، بدن شما تمام آن کوکتل ها و آبجوها را از طریق آنزیمی در کبد متابولیزه می کند – در این فرآیند، یک محصول جانبی به نام استالدئید تولید می شود. این محصول جانبی برای بافت های بدن شما سمی است، پوست شما را خشک می کند، آن را برای ایجاد جوش آماده می کند، و همچنین شما را مستعد پیری زودرس پوست می کند.

الکل التهاب زا است

کبد شما نه تنها به سختی کار می کند تا تمام آن الکل را پردازش کند، که یک محصول جانبی سمی آزاد می کند، بلکه به دلیل تأثیرات التهابی الکل، بدن شما اکنون هیستامین تولید می کند که مویرگ های خون شما را گشاد می کند و باعث قرمزی پوست می شود.

 

اگزما و آکنه کیستیک ناشی از الکل

عدم مصرف الکل و افزایش مصرف آب می تواند بسیاری از تأثیرات الکل را بر بدن خنثی کند. این سموم را دفع می کند و به آبرسانی مجدد کمک می کند.

با این حال، مشکلات پوستی جدی تری وجود دارد که الکل می تواند آنها را تشدید کند. به دلیل خشکی ناشی از مصرف الکل ممکن است متوجه شوید که این امر باعث تشدید اگزما و درماتیت مبتلایان می شود.

علاوه بر خشکی، الکل منافذ پوست را گشاد می کند و این منجر به ایجاد جوش های سرسفید و سرسیاه بیشتر می شود . اگر به درستی درمان نشود می تواند باعث ایجاد پاپول های پوستی ملتهب و آکنه کیستیک شود.

 

کدام نوشیدنی های الکلی کمترین ضرر را برای پوست دارند؟

از آنجایی که مواد افزودنی بیشترین فشار را به کبد وارد می کنند و معمولاً به کم آبی بیشتر کمک می کنند، بهتر است از نوشیدنی های حاوی مواد افزودنی پرهیز کنید. آبجو حاوی مقدار زیادی شکر و نمک است که برای پوست شما خوب نیست و مشروبات الکلی تیره نسبت به مشروب شفاف خود مواد افزودنی بیشتری دارند، بنابراین اگر پوست حساسی دارید توصیه می کنیم از آن اجتناب کنید. در نهایت، اگرچه نظرات تا حد زیادی متفاوت است، شراب قرمز مسلماً یکی از بهترین ها برای شما به دلیل محتوای رزوراتول بالا است – این شراب به عنوان یک آنتی اکسیدان برای بافت ها و پوست عمل می کند و به خلاص شدن از بدن از سموم مضر کمک می کند.

فقط حرف ما را قبول نکنید. بیایید از برد پیت به عنوان مثالی خوب از آنچه کاهش الکل می تواند انجام دهد استفاده کنیم. 

زمانی که برد پیت در مراسم گلدن گلوب ظاهر غافلگیرکننده ای داشت، هواداران از ظاهر جوان او شگفت زده شدند. برخی گفتند او 20 سال جوانتر به نظر می رسید. برخی دیگر حدس می زنند که برد پیت در 53 سالگی تحت عمل جراحی پلاستیک گسترده قرار گرفته است.

اما این هفته، برد پیت فاش کرد که  دلیل واقعی ظاهرش چه می تواند  باشد. او نوشیدنی را ترک کرد .

ما به طور قطع نمی دانیم که برد پیت برای رسیدن به تحول شگفت انگیز خود کار دیگری انجام داده است یا خیر. اما اگر به پوست خود اهمیت می دهید، گذاشتن بطری محل خوبی برای شروع است. چرا؟ در اینجا 5 اتفاقی که هنگام نوشیدن برای پوست شما رخ می دهد آورده شده است.

 

1. الکل پوست شما را کم آب می کند (و پیر می کند).

الکل با کم آبی بدن  شما، از جمله پوست – بزرگترین عضو بدن شما، روند پیری را تسریع می کند  . غشاهای مخاطی پوست برای فعال ماندن به آب نیاز دارند. اگر بیش از حد الکل بنوشید، کم آبی بدن رخ می دهد. آسیب آهسته شروع می شود، اما با گذشت زمان، نتیجه پوست خشک، چروکیده و چرمی است.

کبد سخت کار می کند تا سموم را از بدن شما خارج کند و آنها را به عنوان مواد زائد دفع کند. اما زمانی که با نوشیدن زیاد به کبد خود آسیب می رسانید، آن سموم در بدن شما باقی می مانند و باعث ایجاد لک و بدتر شدن آکنه می شوند. خشکی پوست همچنین  باعث ایجاد چین و چروک  و کاهش سطح ویتامین A بدن می شود که برای نوسازی سلول های پوست ضروری است.

 

2. الکل در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد می کند

نوشیدن بیش از حد نیز پوست را از ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی محروم می کند. با توجه به مجله پزشکی معتبر  Dermato-Endocrinology ، الکل جذب اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین ها را محدود می کند. این باعث می شود بدن شما در متابولیسم اسیدهای چرب کارایی کمتری داشته باشد.

 

3. مصرف الکل پوست را ملتهب می کند

مصرف الکل  بر بسیاری از مواد مغذی کلیدی  که پوست برای حفظ رطوبت و مقاومت در برابر التهاب، که یکی از محرک های پیری پوست است، به آن نیاز دارد، تأثیر منفی می گذارد. به همین دلیل است که زیاده روی در الکل باعث ایجاد التهاب در هر سیستم بدن می شود. با گذشت زمان، مصرف مداوم الکل می تواند باعث قرمزی و برافروختگی صورت شود. همچنین می تواند  منجر به بیماری های پوستی  مانند  پسوریازیس  و  روزاسه شود.

 

4. نوشیدن رگ های خونی صورت را گشاد می کند

مصرف الکل باعث افزایش جریان خون در بدن می شود. مصرف منظم آن می تواند باعث گشاد شدن رگ های خونی صورت شود. مویرگ های اطراف چشم ها، بینی، لب ها و گوش ها ممکن است بزرگ شوند و حتی ممکن است ترکیده شوند و  لکه های قرمز رنگ  و رگ های عنکبوتی باقی بمانند.

 

5. نوشیدن، خواب REM را مختل می کند

خواب بخش مهمی از بهبود پوست است. در حالی که چند نوشیدنی ممکن است شما را خواب آلود کند، نوشیدن بیش از حد می تواند  باعث انفجار نوراپی نفرین شود. نوراپی نفرین خود هورمون مسئول بیداری، هیجان و حتی استرس است. وقتی بد می خوابید، افزایش می یابد. نتیجه این است که برای پوست شما سخت تر می شود خود را التیام بخشد. نوشیدن منظم الکل خواب REM را مختل می کند – سطح نوراپی نفرین را فشار می دهد.

 

الکل باعث آسیب به پوست می شود. اگر فکر می‌کنید می‌توانید با خوردن یک رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب زیاد، آسیب‌های ناشی از نوشیدن بیش از حد را خنثی کنید، دوباره فکر کنید.

 

منابع:

دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *