به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
عوارض برنزه کردن

برنزه کردن! هر آنچه باید بدانید

برنزه کردن فعالیتی است که بسیاری از ما از آن لذت می بریم و بسیاری از ما با آن آشنا هستیم. به طور خلاصه، این عمل تیره شدن پوست ما از طریق اشعه UV خورشید یا حتی لامپ ها و تخت های برنزه کننده است. با این حال، علیرغم محبوبیت آن در جامعه امروزی ما، همه چیز همیشه اینطور نبود…

محبوبیت برنزه کردن

آیا می دانید، برنزه کردن همیشه به اندازه امروز محبوب نبود؟ در واقع، در ایالات متحده و اروپا، قبل از دهه 1920، با «طبقات پایین تر» که در خارج از منزل کار می کردند و در معرض نور خورشید بودند، مرتبط بود. در آن عصر، بسیاری برای حفظ پوست رنگ پریده به‌عنوان نشانه‌ای از «تصفیه» آن‌ها، تلاش زیادی کردند.

علاوه بر این، لباس در فضای باز بیشتر بدن را می پوشاند تا از آن در برابر نور خورشید محافظت کند. به عنوان متخصص پوست، این ما را خوشحال می کند! با این حال، لوازم آرایشی مبتنی بر سرب که بسیاری به پوست خود اضافه کردند، نه چندان! از اینها برای سفید کردن مصنوعی پوست استفاده می شد و از طریق مسمومیت با سرب عوارض شدیدی ایجاد می کرد.

پس چه چیزی تغییر کرد؟ اولاً علم پیشرفت کرد. نیلز فینسن ، دانشمندی بود که برای کارش در نور درمانی برنده جایزه نوبل شد. او کشف کرد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید ویتامین D می شود . علاوه بر این، او دریافت که کمبود ویتامین D باعث راشیتیسم می شود و بنابراین، آفتاب درمانی و “برنزه کردن” یک فعالیت مطلوب است.

در مرحله دوم، مد آمد. داستان های زیادی پیرامون شروع این شوق زیبایی وجود دارد، اما این طراح مد کوکو شانل است که ظاهراً این حس را روی نقشه نشان می دهد. داستان از این قرار است که پس از سوختن تصادفی خود در ریویرای فرانسه، بسیاری از آن ظاهر خوششان آمد و شروع به برنزه کردن خود کردند. از این رو، برنزه کردن به شکل امروزی متولد شد.

 

فرآیند

فرآیند برنزه کردن اغلب ممکن است اشتباه گرفته شود، بنابراین اجازه دهید توضیح دهیم! رنگ تیره تری که می بینیم به دلیل افزایش ترشح رنگدانه ملانین است، رنگدانه ای که به پوست ما رنگ می دهد. برنزه شدن در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) از خورشید یا تخت های برنزه ایجاد می شود. همچنین می تواند باعث آسیب ژنتیکی ناشی از نور به سلول های خارجی ترین لایه پوست شما شود.

پوست سعی می کند با تولید ملانین که منجر به تیره شدن پوست می شود، از آسیب بیشتر جلوگیری کند – چیزی که ما برنزه می نامیم. در واقع، این یک واکنش محافظتی است که بدن شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید می کند. همانطور که می بینید، این فرآیند می تواند برای پوست بسیار مضر باشد. آسیب ایجاد شده نیز تجمعی است و از اولین باری که سعی می کنید برنزه شوید شروع می شود.

یک بررسی توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) نشان داد که قرار گرفتن در معرض آفتاب برای اولین بار قبل از سن 35 سالگی خطر ابتلا به  ملانوم را تا 75 درصد افزایش می دهد. سپس قرار گرفتن در معرض بیشتر تجمعی خواهد بود. این تخت ها برای افراد زیر 18 سال در بسیاری از کشورها به همین دلیل ممنوع است.

 

مزایا

 

همانطور که در بالا ذکر شد، برنزه کردن فواید خود را دارد. تقریباً همه ما برای دریافت ویتامین D خود به خورشید متکی هستیم. اگرچه شما می توانید ویتامین D را بصورت مکمل استفاده کنید، اما هیچ چیز واقعاً قابل مقایسه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیست. علیرغم این واقعیت، این واقعاً جلسات طولانی برنزه کردن و جایگزین های مصنوعی مانند تخت های برنزه را توجیه نمی کند.

ما فقط به 15 دقیقه نور خورشید هر روز یا چند بار در هفته بسته به رنگ پوستمان نیاز داریم. نور خورشید همچنین یک تقویت کننده خلق و خوی عالی است،اعتقاد بر این بود که سطح اندورفین را افزایش می دهد، اما به نظر می رسد این دیگر درست نیست. با وجود این، ثابت شده است که اختلال عاطفی فصلی را بهبود می بخشد.

یکی از محرک های اصلی برنزه شدن بیش از حد ظاهر است. یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که 81٪ از افراد معتقد بودند برنزه کردن ظاهر را بهبود می بخشد. این یک جهش بزرگ در مقایسه با 58٪، 40 سال قبل در سال 1967 است.

Myth-buste r: غالباً اعتقاد بر این است که استفاده از تخت‌های آفتاب مصنوعی باعث ایجاد برنزه شدن پایه می‌شود. این برنزه شدن پایه از آفتاب محافظت می کند، اما این اشتباه است. برنزه های ناشی از اشعه ماوراء بنفش سطح محافظتی در حدود SPF 3 تا 4 را ارائه می دهند. این مقداری محافظت ارائه می دهد اما فقط مقدار بسیار محدودی از اشعه خورشید را مسدود می کند. هیچ جایی به اندازه کافی برای ارائه حفاظت کافی نیست. به لباس های مناسب، کرم های ضد آفتاب و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید پایبند باشید.

 

سمت خطرناک

 

برنزه شدن بیش از حد خطرات خود را دارد. هر گونه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش مستلزم خطراتی است که می تواند به پوست شما آسیب برساند. یکی از بزرگترین خطرات سرطان پوست است . سه نوع اصلی سرطان پوست در ارتباط با برنزه کردن وجود دارد:

  • ملانوم بدخیم
  • کارسینوم سلول بازال
  • سرطان سلولی سنگفرشی

پیری پوست. یکی دیگر از نکات منفی برنزه کردن، پیری پوست است. این امر با برنزه شدن مکرر به دلایل مختلف تسریع می یابد. یکی، قرار گرفتن ما در معرض اشعه ماوراء بنفش است که تولید “رادیکال های آزاد” را افزایش می دهد. به همین ترتیب، اشعه های مادون قرمز نیز احتمالاً نقش خود را در شکستن کلاژن ایفا می کنند که باعث پیری پوست می شود.

 

چگونه ایمن برنزه شویم

 

حالا که همه چیز گفته شد و انجام شد، آیا می توانید با خیال راحت برنزه شوید؟ شما می توانید تا یک نقطه! ساده ترین راه برای برنزه کردن ایمن استفاده از کرم ضد آفتاب است. ما می دانیم که این گزینه محبوب نیست زیرا روند برنزه شدن را کند می کند اما بسیار ایمن تر است. استفاده از کرم های ضد آفتاب بسیاری از اشعه های سرطان زا را که برای محافظت از پوست شما حیاتی است، مسدود می کند.

 

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 

ما می دانیم که احتمالاً از شنیدن کلمه ” ضدآفتاب ” در تقریباً هر پست زیبایی آزرده خاطر می شوید، اما به ما اعتماد کنید. آسیب خورشید یکی از دلایل اصلی پیری، سرطان، خشکی و آسیب کلی  به سلول های پوست شما بوده است.

وقتی صحبت از برنزه شدن به میان می آید، دانستن نحوه استفاده و استفاده از ضد آفتاب مناسب به شما کمک می کند ایمن ترین برنزه شدن را داشته باشید. استفاده از کرم ضد آفتاب SPF 30+ به پوست اجازه می دهد تا اندکی برنزه شود و در عین حال از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. استفاده مجدد از ضد آفتاب هر یک تا دو ساعت یکبار برای محافظت کامل بسیار مهم است. در حالی که مردم اغلب استدلال می کنند که کرم ضد آفتاب فقط از تیره شدن شما جلوگیری می کند. با این حال، بهتر است با یک پیشرفت تدریجی صبور باشید تا خطر ابتلا به سرطان پوست.

 

برنزه تقلبی

ملانین چیزی است که به پوست ما اجازه می دهد تا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید سازگار شود. افرادی که پوست تیره تری دارند ملانین بیشتری دارند که باعث می شود پوست آنها هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر برنزه شود. با این حال، کسانی که پوست روشن‌تری دارند ملانین کمتری دارند، به این معنی که معمولاً در   عوض دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

برای کسانی که برنزه شدن را «غیر ممکن» می‌دانند، برنزه شدن مصنوعی بهترین و مطمئن‌ترین راه‌حل است. با نادیده گرفتن فرآیند حمام کردن زیر نور خورشید، می توانید از پوست خود محافظت کنید و در عین حال برنزه ای سالم و در عین حال موثر داشته باشید. به یاد داشته باشید، برنزه کننده های تقلبی معمولاً هیچ گونه SPF در محصولات خود ندارند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب ضروری است.

 

از تخت های برنزه اجتناب کنید

 

در حالی که ممکن است به شما گفته شده باشد که برنزه کردن در محیط داخلی جایگزین مطمئن تری نسبت به قرار گرفتن در معرض نور خورشید است، اما این در واقع کاملاً نادرست است. در مجموع، برنزه کردن داخل خانه  نه تنها  مضر است، بلکه کاملاً خطرناک است. همچنین افسانه های زیادی در مورد تخت های آفتابگیر وجود دارد و پیشنهاد می کنیم اگر قصد استفاده از آنها را دارید محتاط باشید.

شکی نیست که تخت های آفتاب برای پوست شما بی خطر نیستند. فقط به این دلیل که از تجربه خود هیچ آفتاب سوختگی را تجربه نمی کنید، به این معنی نیست که گزینه ایمن تری برای شماست. این تخت ها از یک لامپ مخصوص استفاده می کنند که اشعه UV متمرکز را روی پوست شما ساطع می کند.

این به سلول های پوست شما بسیار آسیب می رساند. آمارها نشان می‌دهد افرادی که قبل از 35 سالگی از تخت‌های آفتاب‌گیر استفاده می‌کنند، با هر بار استفاده، خطر ابتلا به ملانوم را  تا 59 درصد افزایش می‌دهند . هنگام استفاده از تخت‌های برنزه، سطوح اشعه‌های UVA و UVB بسیار بالاتر از سطوح در نور معمولی تابستان است. همچنین، زمانی که افراد از این تخت‌ها استفاده می‌کنند، پوست آن‌ها تا 90 درصد در معرض تابش قرار می‌گیرد، این بسیار بیشتر از میزان نوردهی زمانی است که در فضای باز هستیم. بنابراین یک جلسه برنزه کردن داخل خانه می تواند حتی مضرتر از برنزه کردن به روش طبیعی باشد.

 

حقایق سریع

  • برنزه کردن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، درست از اولین باری که تصمیم به برنزه شدن با تخت برنزه می کنید، و سپس به طور تجمعی خطر ابتلا به سرطان را با هر برنزه شدن بعدی افزایش می دهد.
  • افرادی که پوست رنگ پریده، کک و مک و موهای قرمز دارند، پس از قرار گرفتن در معرض برنزه شدن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند.
  • کمکی به اصلاح کمبود ویتامین D نمی کند. نیاز به ویتامین D  بسیار بیشتر است و با یک بار برنزه شدن نمی توان آن را تامین کرد.
  • اگر درمان برنزه کردن داخل خانه به درستی انجام نشود، می‌توانید آسیب‌های ناشی از نور خورشید، زخم‌ها و تاول‌ها ایجاد کنید.
  • به دلیل فرآیندی به نام پیری نوری که با برنزه شدن تسریع می‌شود، سریع‌تر پیر می‌شوید. پوست شما به دلیل آسیب اشعه ماوراء بنفش زودتر دچار چین و چروک، خطوط ریز و از دست دادن خاصیت ارتجاعی می شود.
  • استفاده  از کرم ضد آفتاب  در برابر اثرات مضر برنزه شدن داخل خانه محافظت نمی کند، زیرا اکثر ضد آفتاب ها برای محافظت در برابر نور طبیعی خورشید طراحی شده اند. مقدار تشعشع با برنزه کردن داخل ساختمان معمولاً بسیار قوی تر و بیشتر است.
  • برنزه کردن پایه قبل از رفتن به تعطیلات ساحلی برای پوست شما محافظت نمی کند. در واقع مضرتر است.

فورا بررسی شوید

اگر متوجه لکه، خال یا موارد دیگری شدید که نگران آن هستید. توصیه می کنیم در اسرع وقت معاینه شوید. تشخیص زودهنگام علائم سرطان می تواند عامل تعیین کننده در درمان سریع و موثر باشد. امروز با متخصصین پوست ما مشورت کنید و سریعا پاسخ نگرانی خود را دریافت کنید. 

 

منابع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *