به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
پوست بارداری

تغییرات پوستی در بارداری

تغییرات پوستی در دوران بارداری یکی از تغییرات جذاب اما گاهی آزاردهنده خواهد بود که ما در این مقاله به بعضی موارد اشاره خواهیم کرد.

آکنه

آکنه در برخی زنان در دوران بارداری بهبود می یابد. اگر شما جزو زنان بدشانس تری هستید که قبل از سیکل قاعدگی خود قبل از بارداری مستعد جوش زدن بودند، ممکن است متوجه شوید که آکنه شما بدتر می شود زیرا هورمون های مرتبط با بارداری باعث می شوند غدد چربی شما چربی بیشتری ترشح کنند. بسیاری از داروهای تجویزی آکنه در دوران بارداری ناایمن هستند، اما روش هایی وجود دارد که ممکن است به شما در رفع این جوش ها کمک کند.

دستور پزشک :  از پاک کننده های ملایم بدون صابون، دو بار در روز استفاده کنید.اینها فقط پوست حساس شما را تحریک می کنند. در صورت نیاز از مرطوب کننده های صورت غیر کومدون زا مانند مرطوب کننده های صورت Neutrogena استفاده کنید. اگر آکنه التهابی شما ادامه یابد، متخصص پوست می تواند داروهای موضعی را تجویز کند که ممکن است در دوران بارداری به طور ایمن استفاده شوند.

ملاسما

تقریباً 70 درصد از زنان باردار “ماسک بارداری” یا ملاسما را تجربه می کنند که به صورت رنگدانه های قهوه ای خالدار روی پیشانی، گونه ها و لب بالایی ظاهر می شود. سطوح بالای استروژن، پروژسترون و هورمون محرک ملانوسیت در دوران بارداری با هم کار می کنند تا این رنگدانه افزایش یافته را در پاسخ به قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید کنند. ملاسما اغلب پس از زایمان فروکش می کند، اما در برخی موارد می تواند پایدار باشد.

دستور پزشک : قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ملاسما را بدتر می کند. از یک ضد آفتاب با طیف وسیع و با spf بالا مانند مرطوب کننده روزانه Aveeno Positively Radiant spf 30 استفاده کنید. استفاده روزانه از آن، حتی در روزهای ابری یا زمستانی، ممکن است از این رنگدانه جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد. متخصص پوست ممکن است ترکیبی از ترتینوئین، هیدروکینون و استروئیدهای موضعی را برای درمان ملاسما مداوم پس از زایمان تجویز کند.

خارش و بثورات

با بزرگ شدن شکم و سینه ها در سه ماهه دوم و سوم، پوست شما ممکن است خارش بیشتری پیدا کند. هورمون‌های مرتبط با بارداری نیز ممکن است باعث افزایش تعریق شوند که می‌تواند باعث جوش ناشی از گرما یا سوزش در چین‌های پوست شود. ممکن است متوجه برجستگی‌های کوچک و خارش‌دار در اطراف فولیکول‌های مو در بالای بازو شوید: این وضعیت خوش‌خیم که کراتوز پیلاریس (KP) نامیده می‌شود، اغلب در دوران بارداری بدتر یا تحریک می‌شود. به ندرت، زنان در سه ماهه سوم ممکن است دچار بثورات خارش دار و کهیر مانند در شکم خود شوند. این بثورات که پاپول‌های خارش‌دار، کهیر و پلاک‌های بارداری (یا PUPPP) نامیده می‌شوند، می‌توانند در اواخر بارداری برای زنان خارش دیوانه‌کننده ایجاد کنند.

دستور پزشک : پوست خود را در هر فرصتی، به خصوص بلافاصله پس از حمام، آبرسانی کنید. لوسیون Cerave به ویژه در بازگرداندن عملکرد  پوست شما خوب است و کرم Am-Lactin می تواند در صاف کردن KP معجزه کند. صحبت از دوش گرفتن: از حداقل صابون ممکن استفاده کنید! حتی میله های به اصطلاح مرطوب کننده نیز می توانند تحریک کننده باشند. اگر خارش شما ادامه داشت، با متخصص پوست خود تماس بگیرید، او ممکن است لوسیون ها یا کرم های ضد التهابی را تجویز کند که در دوران بارداری بی خطر هستند.

علائم کشش (استریا)

این رگه های ترسناک صورتی، قرمز یا قهوه ای می تواند روی شکم، باسن، ران ها، باسن و سینه شما ظاهر شود. حقیقت این است که هیچ راهی برای جلوگیری از ترک های پوستی در دوران بارداری وجود ندارد. اگر از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آنها باشید، ظاهر می شوند.

دستورات پزشک : از بارداری و مادر شدن خود لذت ببرید. ما هیچ درمانی را نمی شناسیم که از نظر پزشکی برای کاهش علائم استریا ثابت شده باشد. اگر پوست در حال کشش شما خارش دارد، حتماً از یک نرم کننده استفاده کنید. مطمئن باشید که اکثر علائم کششی پس از زایمان خطوط کم رنگ و نقره ای رنگ محو می شوند. پس از زایمان، متخصص پوست شما ممکن است بتواند علائم مقاوم را با کرم ترتینوئین یا لیزر رنگی پالسی درمان کند.

ریزش مو

موهای شما که در دوران بارداری بسیار شاداب و پرپشت شده بودند، اکنون در حال ریزش هستند! شما یک نوزاد 3 ماهه دوست داشتنی در خانه دارید، اما از ریزش موهای خود ناامید هستید که به آن تلوژن افلوویوم می گویند . تغییرات هورمونی بارداری و زایمان باعث می شود تا موهای در حال رشد شما به فاز استراحت یا تلوژن تغییر کنند. 1-3 ماه بعد، این موها به طور معمول ریخته می شوند.

دستور پزشکان : هرگز نترسید! موهای شما طبیعی هستند، آنها به سادگی در حال استراحت هستند. پس از ریزش، به احتمال زیاد به مرحله رشد طبیعی خود باز می گردند و دوباره رشد می کنند. در صورت ادامه ریزش موی شما بیش از 6 ماه، متخصص پوست ممکن است بتواند سایر علل ریزش مو را ارزیابی و درمان کند.

تغییر خال

هورمون های مرتبط با بارداری می توانند باعث تیره شدن پوست، به ویژه در امتداد خط سیاه، هالئولا و هر گونه کک و مک شوند. گاهی اوقات، خال ها نیز با بارداری بزرگ شده و تغییر می کنند. اگرچه اکثر این خال‌های در حال تغییر خوش‌خیم هستند، اما باید توسط متخصص پوست بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که به ملانوم، شکل خطرناک و بالقوه کشنده سرطان پوست در میان زنان جوان، تبدیل نشده‌اند.

دستورات پزشک : هرگونه تغییر خال در دوران بارداری باید توسط متخصص پوست بررسی شود تا از خوش خیم بودن آن مطمئن شود. برخی از خال های بزرگ که در امتداد گردن یا زیر بازوها تحریک می شوند را می توان به راحتی در مطب متخصص پوست برداشت تا به شما کمک کند با پیشرفت بارداری احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

 

منبع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *