به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خارش کمر

خارش کمر شاید فراتر از خشکی پوست

خارش کمر می تواند فوق العاده خسته کننده باشد، به خصوص زمانی که نمی توانید به آن منطقه برسید تا آن را خوب خارش دهید! همیشه به نظر می رسد که پشت در جایی که دور از دسترس است بیشترین خارش را دارد. البته همیشه بهتر است برای جلوگیری از خاراندن، منشا خارش را درمان کنید. منبع ممکن است فقط خشکی پوست ساده نباشد، بلکه درماتیت تماسی تحریک کننده یا حتی نوروپاتی حسی باشد. 

پوست خشک ساده

شایع ترین علت خارش پشت، خشکی ساده پوست است، به همین دلیل است که این وضعیت همیشه در فصل زمستان بدتر می شود، زمانی که رطوبت به شدت کاهش می یابد و کل پوست بسیار خشک می شود. با افزایش سن، مقدار چربی پوست کاهش می‌یابد، بنابراین با بالا رفتن سن بیشتر دچار خارش می‌شویم. مرطوب‌کننده‌ها در خانه می‌توانند برای بهبود آبرسانی پوست مفید باشند، اما موثرترین درمان استفاده روزانه از مرطوب‌کننده است. استفاده از لوسیون به پشت می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر انعطاف پذیری شانه ها ندارید. کمک گرفتن در خانه برای رسیدن به پشت با مرطوب کننده گزینه خوبی است، اما بدون آن، یک ظروف آشپزخانه ساده می تواند مفید باشد! از یک کاردک لاستیکی معمولی می توان برای افزایش دسترسی استفاده کرد و به شما این امکان را می دهد که هر روز بعد از حمام از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

درماتیت تماسی تحریک کننده

گاهی اوقات، اگر اجازه داده شود که پوست خشک برای مدت طولانی باقی بماند، پوست عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد و با چیزهایی که در زندگی روزمره با آن مواجه می شویم تحریک می شود. محرک های رایج عبارتند از صابون ها، پاک کننده ها و شامپوهایی که با پشت تماس دارند. حتی عرق می تواند یک محرک قوی باشد! اجتناب از عوامل تحریک کننده در این شرایط می تواند مفید باشد: دوش گرفتن را بیشتر انجام دهید، پس از شامپو زدن، پشت را کاملاً بشویید و بعد از تمرین سریع دوش بگیرید تا عرق برای مدت طولانی با پوست شما تماس نداشته باشد. حوله را بردارید و بلافاصله کرم مرطوب کننده خود را بمالید. اگر این نکات کارساز نباشند، ممکن است درماتیت تماسی تحریک کننده ایجاد شده باشد: در این شرایط، پوست از خشکی صرف فراتر رفته و ملتهب شده است. متخصص پوست شما ممکن است یک استروئید موضعی برای درمان این بیماری تجویز کند.

نوتالژی پارستتیکا

برخی از بیماران دچار خارش عجیبی می شوند که در یک طرف پشت، درست زیر تیغه شانه، در ناحیه ای که به طرز دیوانه کننده ای دور از دسترس است ایجاد می شود. این بیماری نوتالژی پارستتیکا (NP) نامیده می شود و در واقع نوعی نوروپاتی حسی است. NP بسیار شایع است و باعث ایجاد خارش حمله‌ای در قسمتی کاملاً مشخص در پشت می‌شود. خارش معمولاً بدون هیچ گونه درمانی از بین می‌رود. برخی از بیماران نیز سوزش موضعی، درد، گزگز یا بی حسی در ناحیه را گزارش می کنند. خارش اغلب به عنوان “زیر پوست” توصیف می شود، که در واقع، توصیف بسیار مناسبی است، زیرا منبع در واقع یک پدیده عصبی زمینه ای است.

علت notalgia paresthetica ناشناخته است. استئوآرتریت و بیماری دژنراتیو دیسک سرویکوتوراسیک یا برخورد مستقیم عصب ممکن است نقش داشته باشد. در یک مطالعه، بیش از نیمی از بیماران تغییرات اشعه ایکس در ستون فقرات خود داشتند که نشان دهنده بیماری دیسک در ستون فقرات گردنی است، جایی که برخورد اعصاب در سطوح C4-C6 ممکن است نقش داشته باشد.

نوتالژی پارستتیکا یک اختلال پوستی اولیه نیست، یک بیماری عصبی است. درمان تحریک پوستی که به دلیل خراشیدگی روی پوست ایجاد می شود ممکن است اثرات ثانویه را بهبود بخشد، اما این کار خارش ناشی از اختلال عصبی زمینه ای را برطرف نمی کند. فیزیوتراپی، ماساژ، دستکاری کایروپراکتیک، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) و طب سوزنی مفید گزارش شده است. کپسایسین موضعی ممکن است روزانه برای تخلیه انتهای عصبی ماده P، یک ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی، که باعث خارش یا درد می شود، استفاده شود. کپسایسین یک ماده شیمیایی طبیعی است که از فلفل چیلی به دست می‌آید و در درمان انواع مختلفی از دردهای عصبی از جمله NP موثر است. کرم کپسایسین را می توان بدون نسخه خریداری کرد و سه بار در روز در ناحیه آسیب دیده NP استفاده کرد. همانطور که کاردک لاستیکی آشپزخانه می تواند برای استفاده از مرطوب کننده ها مفید باشد، می توان از آن برای استفاده از کرم کپسایسین نیز استفاده کرد. پس از استفاده حتما دستان خود را کاملاً بشویید، زیرا قرار گرفتن کرم کپسایسین در چشم می تواند باعث سوزش شود.

اگر پشت شما خارش دارد، خاراندن را کنار بگذارید و با یک متخصص پوست  قرار ملاقات بگذارید. ما می توانیم به تشخیص علت خاص کمک کنیم و شما را در مسیر درست برای درمان آن راهنمایی کنیم.

 

منبع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی و لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *