به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
درمان آکنه نوجوانان

نحوه درمان آکنه نوجوانان

در حالی که آکنه می تواند در هر مرحله از زندگی رخ دهد، این آکنه بیشتر در نوجوانی دیده می شود و به آن آکنه نوجوانان گفته می شود.
آکنه، اصط درلاحی گسترده برای جوش‌های سرسفید، سرسیاه است که تقریباً 85 درصد از نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نوجوانان، آکنه در مردان شایع تر است، در حالی که در بزرگسالان جوان، بیشتر زنان است.

اگر نوجوان شما از آکنه خود خجالت زده یا ناراحت است، راه های مختلفی وجود دارد که شما و متخصص پوست می توانید به آن کمک کنید.

 

چه چیزی باعث آکنه در نوجوانان می شود؟ 

عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد آکنه در نوجوانان شود، از جمله موارد زیر:

  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی علت اصلی آکنه در نوجوانان است. برخی از زنان ممکن است به دلیل دوره قاعدگی یا سایر ناهنجاری های مرتبط با هورمون، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار آکنه شوند.
  • عوامل خارجی: عوامل خارجی مانند محصولات پوست و مو، رژیم غذایی سرشار از لبنیات و قند بالا، اصطکاک ناشی از لمس صورت آنها با دست، یا داروهایی مانند استروئیدهای تجویزی یا استروئیدهای آنابولیک بدون نسخه می توانند باعث آکنه شوند. 
  • استرس: ارتباط مستقیمی بین افزایش استرس و آکنه وجود دارد. به عنوان مثال، دانش آموزان ممکن است در طول امتحانات آکنه شدیدتری را تجربه کنند. 
  • سابقه خانوادگی: آنهایی که اعضای خانواده نزدیکشان آکنه دارند سه برابر بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند.

چگونه می توان آکنه نوجوانان را بهبود بخشید؟

آکنه می تواند از نظر عاطفی بر نوجوانانی که تحت تأثیر آن هستند تأثیر بگذارد، اما امیدی وجود دارد. آکنه قابل درمان است و جوش های جدید قابل پیشگیری هستند. با این حال، ضروری است به یاد داشته باشید که هیچ درمانی یک شب ای برای آکنه وجود ندارد. بهبودی نیاز به زمان دارد و درمان برای افراد مختلف متفاوت است. 

 

جدی بگیر

اولین قدم برای بهبود آکنه نوجوان این است که این بیماری و احساسات نوجوان خود را در مورد آن جدی بگیرید. آکنه می تواند عزت نفس را کاهش دهد و متأسفانه حتی منجر به خشونت شود. به جای اینکه نگرانی های نوجوان خود را کم کنید، آنها را جدی بگیرید و درمان زودهنگام را در نظر بگیرید. درمان زودهنگام می تواند عزت نفس را بهبود بخشد، از بدتر شدن آکنه جلوگیری کند و از ایجاد اسکار آکنه جلوگیری کند.

 

استرس را کاهش دهید 

در حالی که استرس باعث آکنه نمی شود، مطالعات نشان داده اند که استرس آکنه را بدتر می کند. بنابراین، هر اقدامی که می توانید برای کمک به کاهش استرس نوجوان خود انجام دهید، می تواند کمک کننده باشد. برخی از مثال‌ها عبارتند از اطمینان از داشتن خواب راحت، تشویق به مدیتیشن یا یوگا، ترویج یک رژیم غذایی سالم و ورزش و اطمینان از داشتن فردی مورد اعتماد برای صحبت در مورد آنچه که آنها را آزار می‌دهد.

 

عادات پوستی سالم را تشویق کنید

پوست های مستعد آکنه پوست های حساسی هستند. بنابراین، آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که پوست را دو بار در روز با آب ولرم تمیز کنید – پاکسازی بیش از آن می تواند پوست را تحریک کرده و باعث بدتر شدن آکنه شود. برای بهترین نتیجه، متخصصان پوست توصیه می کنند که به آرامی صورت را صبح و شب یا بعد از تعریق بشویید. 

علاوه بر این، اهمیت پاکسازی ملایم دست‌ها را به نوجوان خود یادآوری کنید. شستشو می تواند باعث تحریک و پاره شدن زخم های آکنه شود. 

 

از محصولات مراقبت از پوست مناسب آکنه استفاده کنید

ترکیبات فعال رایج در محصولات مراقبت از پوست آکنه شامل اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدهای موضعی است. این مواد با عوامل مختلف آکنه مبارزه می کنند. 

  • بنزوئیل پراکسید باکتری P. acnes را کاهش می دهد
  • اسید سالیسیلیک التهاب را کاهش می دهد و منافذ را باز می کند
  • رتینوئیدها منافذ را باز می کنند و چربی را کاهش می دهند

فقط محصولاتی را در رژیم مراقبت از پوست نوجوان خود بگنجانید که باعث ایجاد جوش نشوند. به دنبال محصولات مراقبت از پوست بدون چربی، بدون عطر، غیر کومدون زا و غیر آکنه زا باشید.

 

نکات اضافی برای در نظر گرفتن

AAD این نکات اضافی را برای کمک به نوجوان شما برای دستیابی به پوست شفاف‌تر توصیه می‌کند:

  • هرگز آکنه را لمس نکنید، نکنید یا ایجاد نکنید.
  • برای جلوگیری از شعله ور شدن، دست ها را از نواحی مشکل دار مانند صورت دور نگه دارید.
  • روبالشی، کلاه و سایر چیزهایی که پوست مستعد آکنه را لمس می کنند مرتب بشویید.
  • از آفتاب و سولاریوم دوری کنید.

چه زمانی نوجوان شما باید برای درمان آکنه به متخصص پوست مراجعه کند؟ 

اگر با وجود مراقبت های خوب در خانه، آکنه نوجوان شما همچنان بدتر می شود یا متوجه تغییراتی در سلامت روان نوجوان خود می شوید، وقت آن است که برای ملاقات با یک متخصص پوست برنامه ریزی کنید. متخصص پوست شما می تواند یک برنامه درمانی برای بهبود پوست و آکنه شما ایجاد کند. 

بر اساس نوع و شدت آکنه، درمان ممکن است از داروهای موضعی یا خوراکی گرفته تا محصولات مراقبت از پوست و یا درمان‌های داخل مطب (مانند میکرودرم ابریژن ، میکرونیدلینگ ، لایه‌برداری شیمیایی ، نور درمانی فوتودینامیک و لیزر عروقی ) باشد. به خاطر داشته باشید که گسترش قرمزی یا تخلیه چرک می تواند نشانه عفونت باشد. اگر این علائم را روی پوست نوجوان خود مشاهده کردید، توصیه می کنیم فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

منابع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی و لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *