به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خارش کف دست

چه چیزی باعث خارش کف دست می شود؟

قدیمی ها بر این باور بودند که اگر کف دستتان خارش دارد، شانس خوبی را تجربه خواهید کرد، به پول دست خواهید آورد یا با شخص جدیدی آشنا خواهید شد. اما در واقعیت، خارش کف دست نشانه چیزی جز یک بیماری پوستی یا سلامتی نیست که باعث خارش شود. پس چه چیزی باعث خارش کف دست می شود؟ 

خارش کف دست شایع است

اگر می‌پرسید «چرا کف دست‌هایم خارش دارند؟»، یکی از این مشکلات ممکن است مقصر باشد.

پوست خشک

خارش می تواند به دلیل خشکی پوست رخ دهد . ممکن است به اندازه کافی از کرم دست استفاده نکنید، یا ممکن است شغلی داشته باشید که به شستن مکرر دست‌هایتان نیاز دارد یا  نگه داشتن دست‌هایتان در آب که باعث خشکی پوست می‌شود. مواد شیمیایی موجود در محصولات پاک کننده همچنین می توانند رطوبت را از دستان شما خارج کرده و باعث خارش می شود. 

زمانی که هوا خشک است، مثلاً در فصل زمستان، یا اگر در مناطق خشک کشور زندگی می کنید، احتمال خارش کف دست شما بیشتر است.

اگزما (درماتیت آتوپیک)

خارش یکی از نشانه‌های اگزما است، یک بیماری التهابی پوستی که می‌تواند باعث ترک‌خوردگی، خونریزی و خشکی و پوسته پوسته شدن شود.در موارد شدید اگزمای دست حتی می تواند باعث تورم انگشتان شما شود.

اگزما را می‌توان با کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه، فرمول‌های موضعی کورتیکواستروئیدی، کرم‌ها و پمادهای غیر استروئیدی تجویزی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند و آنتی‌هیستامین‌ها (اگر اگزما در اثر آلرژی ایجاد شده باشد) درمان کرد. موارد شدیدتر ممکن است با داروهایتزریقی یا داروهای خوراکی تعدیل کننده سیستم ایمنی مانند متوترکسات یا سیکلوسپورین e درمان شوند. فتوتراپی (نور درمانی) گزینه دیگری است.

درماتیت تماسی

خارش، قرمزی، تورم و در موارد شدید، تاول های ریز پر از مایع همگی از علائم درماتیت تماسی آلرژیک هستند، حساسیت به چیزی که لمس می کنید. آلرژن های رایج عبارتند از پیچک سمی، لاتکس، عطرها، مواد نگهدارنده در شامپو و سایر محصولات، مواد تشکیل دهنده در محصولات پاک کننده و فلزات موجود در انگشترها و سایر جواهرات. این آلرژی های پوستی اغلب با گذشت زمان بدتر می شوند.

درماتیت تماسی تحریک‌کننده، که باعث ایجاد بثورات قرمز خارش‌دار می‌شود، در اثر تماس مکرر با صابون‌های تحریک‌کننده، شوینده‌ها یا مواد شیمیایی صنعتی ایجاد می‌شود.

درماتیت تماسی اغلب با آنتی هیستامین های خوراکی و کرم های استروئیدی درمان می شود. اگر مورد شما شدید باشد، ممکن است برای شما یک استروئید خوراکی تجویز شود. فتوتراپی همچنین می تواند برای آلرژی های مزمن و شدید مفید باشد. 

پسوریازیس

پسوریازیس، یک بیماری با واسطه ایمنی، باعث رشد سریع سلول‌های پوست می‌شود که می‌تواند منجر به خارش و همچنین تکه‌هایی از پوست ضخیم و قرمز و فلس‌های نقره‌ای شود. این بیماری ممکن است هر ناحیه ای از پوست از جمله کف دست را درگیر کند. این  بیماری به روش‌های مختلفی درمان می‌شود، از جمله با داروهای موضعی و خوراکی، فتوتراپی (نور درمانی) و داروهای تزریقی.

دیابت

دیابت و پوست خشک و خارش دار یکی از علل مهم است. به عنوان مثال، زمانی که قند در خون بیش از حد باشد، بدن مایع بیشتری را از سلول‌ها بیرون می‌کشد تا ادرار تولید کند که قند را از بدن خارج می‌کند. دیابت همچنین شما را در برابر بیماری های پوستی که می تواند باعث خارش شود، مانند عفونت های قارچی آسیب پذیرتر می کند.

دیابت اغلب با تزریق انسولین درمان می شود. تعدادی دیگر از داروهای تزریقی یا داروهای خوراکی نیز ممکن است تجویز شوند. کنترل قند خون می تواند به کاهش خارش کمک کند. اگر به دلیل ابتلا به عفونت قارچی کف دست شما خارش می کند، پزشک احتمالاً یک درمان ضد قارچی موضعی یا خوراکی را توصیه می کند.

بیماری کبد

انواع مختلفی از بیماری های کبدی می توانند باعث خارش شوند. به عنوان مثال می توان به سیروز صفراوی اولیه (PBC) اشاره کرد که تصور می شود یک بیماری خود ایمنی است و عمدتاً زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. خارش دست و پا ممکن است اولین علامت PBC باشد. خستگی یکی دیگر از علائم اولیه است. هپاتیت C مزمن، یک عفونت کبدی مادام العمر ناشی از ویروس، می تواند باعث خارش در هر نقطه از بدن شود.

محققان چندین نظریه در مورد اینکه چرا برخی بیماری های کبدی باعث خارش می شوند، دارند، اما هیچ کدام تایید نشده اند.

پزشکان در صورت نیاز از آزمایش خون و آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص PBC استفاده می کنند. آزمایش خون می تواند هپاتیت C مزمن را تایید کند.

علاوه بر درمان بیماری کبد، خارش را می توان با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی بدون نسخه (هیدروکورتیزون) کاهش داد. اگر به تسکین بیشتری نیاز دارید، پزشک ممکن است یکی از چندین دارو را تجویز کند که علل زمینه‌ای احتمالی را هدف قرار می‌دهند.

درمان خارش کف دست

مرطوب کردن، اجتناب از مواد آلرژی زا، استفاده از یک پارچه خنک و مرطوب و درمان هر بیماری زمینه ای می تواند در بسیاری از موارد به کاهش خارش کف دست کمک کند.

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث خارش کف دست شما می شود، بهتر است برای ارزیابی به یک متخصص پوست معتبر مراجعه کنید. برخی از ناهنجاری های پوستی کف دست ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد.

چگونه از خارش کف دست جلوگیری کنیم

چند تغییر سبک زندگی می تواند خارش کف دست را کاهش دهد و به جلوگیری از آن کمک کند.

  • دست های خود را به جای آب داغ در آب ولرم بشویید.
  • از یک صابون ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
  • به طور مرتب از یک کرم یا پماد مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید – نه یک لوسیون. لوسیون ها حاوی آب بیشتری هستند. موادی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از دایمتیکون، گلیسیرین، وازلین. Cetaphil، Eucerin و CeraVe مارک های خوبی برای امتحان هستند.
  • اگر دست های شما به شدت خشک است، سعی کنید قبل از خواب آن ها را با کرم یا پماد بپوشانید. آنها را با جوراب یا دستکش بپوشانید تا از ملحفه های خود محافظت کنید.
  • در هوای سرد دستکش بپوشید.
  • برای تمیز کردن و شستن ظروف دستکش بپوشید. اگر به لاتکس واکنش نشان می‌دهید، دستکش‌های لاستیکی یا PVC را با آستر نخی یا دستکش‌های PVC را روی دستکش‌های نخی بپوشید.
  • از یک مرطوب کننده برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک داخل خانه استفاده کنید. سطح رطوبت 30 تا 50 درصد را هدف قرار دهید.

 

منبع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *