به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
لب خشک

چگونه لب های خشک و ترک خورده را درمان کنیم

لب های خشک و ترک خورده مشکلی است که همه ما در یک مقطع زمانی با آن روبرو بوده ایم. آنها می توانند بسیار ناراحت کننده باشند، حتی گاهی اوقات دردناک، و می توانند ما را نسبت به ظاهر خود حساس کنند. با این راهنما، امیدواریم بتوانیم شما را در مسیر لب‌های نرم و لطیف قرار دهیم.

 

علت خشکی لب ها چیست؟

لب ها مستعد خشک شدن هستند زیرا غدد عرق برای تامین رطوبت ندارند. علاوه بر کف دست ها و کف پاها، لب ها نیز غدد چربی ندارند. علاوه بر این، خشکی و ترک خوردن لب ها ممکن است به دلیل عوامل محیطی یا رفتاری باشد.

رطوبت و باد کم که بسته به شرایط جغرافیایی در هر دو فصل زمستان و تابستان دیده می شود، به خشک شدن لب ها منجر می شوند.

در حالی که ممکن است لیسیدن لب‌هایتان باعث تسکین آن شود، انجام این کار در واقع باعث بدتر شدن آن‌ها می‌شود، زیرا تبخیر بزاق شما تنها باعث می‌شود که رطوبت بیشتری از لب‌هایتان دور شود. تنفس دهانی و گاز گرفتن لب‌ها همگی عادت‌هایی هستند که باید به آن‌ها پایان دهید، زیرا می‌توانند وضعیت شما را تشدید کنند.

برخی از افراد ممکن است به سادگی دچار کم آبی شوند، بنابراین نوشیدن آب بیشتر ممکن است راه حلی برای شما باشد. مصرف الکل خود را کاهش دهید زیرا این می تواند نه تنها به کم آبی بدن بلکه به کمبود ویتامین ها که می تواند باعث خشکی لب ها شود نیز کمک کند.

رژیم غذایی شما همچنین ممکن است خشکی لب های شما را بدتر کند. سعی کنید مصرف غذاهای شور و تند را کاهش دهید. همچنین باید سعی کنید از مصرف مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت اجتناب کنید.

در برخی موارد، لب های ترک خورده ممکن است یک واکنش آلرژیک به یک غذا یا ماده موجود در یک محصول آرایشی باشد. شناسایی این آلرژن ها و اجتناب از آنها در آینده می تواند کمک زیادی به جلوگیری از ترک خوردن لب ها کند.

 

برای خشکی لب چه کنم؟

آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از بالم لب را توصیه می کند که حاوی حداقل یکی از مواد زیر باشد: وازلین، سرامیدها، کره شی(shea)، دایمتیکون، روغن دانه کرچک . برعکس، از مومیایی کننده های لب که هر یک از مواد زیر را مومیایی می کنند اجتناب کنید: کافور، اکالیپتوس، لانولین، منتول، اسید سالیسیلیک. همچنین از عطر اضافه شده نه تنها در بالم لب بلکه سایر محصولات موضعی پوست خودداری کنید زیرا این عطرها می توانند بسیار تحریک کننده باشند.

مطمئن شوید که محصول بالم لب شما حداقل SPF 30 داشته باشد زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند باعث خشکی لب ها شود (علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست). آنها باید اکسید تیتانیوم یا اکسید روی داشته باشند ، اما نه اکسی بنزون ​​یا اکتینوکسات.

بالم لب باید چند بار در روز و قبل از خواب استفاده شود. این به محفوظ ماندن رطوبت در لب ها و محافظت از آنها در برابر محیط کمک می کند. به خصوص برای کسانی که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، از یک مرطوب کننده در خانه خود استفاده کنید و با یکی در اتاق خود بخوابید تا رطوبت هوا افزایش یابد.

 

اگر این روش‌ها هنوز در عرض چند هفته هیچ بهبودی ایجاد نکرد، خشکی لب‌های شما ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه‌ای باشد و ممکن است نیاز به مراقبت حرفه‌ای داشته باشد.اگر متوجه مشکل مداوم یا هر چیز دیگری مشکوک روی پوست خود شده اید، توصیه می کنیم برای بررسی دقیق تر با یک متخصص پوست مشورت کنید.

 

منابع:

دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *