به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
تاثیر ژنتیک بر پوست

چگونه ژنتیک بر پوست تأثیر می گذارد؟

امروز ما به تأثیر ژنتیک بر روی پوست خود نگاه می کنیم. همانطور که همه ما می دانیم، هزاران محصول وجود دارد که ظاهراً به ما کمک می کنند. به عنوان مثال، بازار ضد پیری در حال حاضر حدود 50 میلیارد دلار ارزش دارد و قرار است حتی بیشتر هم رشد کند. اگرچه برخی از محصولات می توانند به شما کمک کنند، این احتمال وجود دارد که DNA ما بر روی پوست ما تأثیر بگذارد تا هر محصول دیگری. بنابراین، ژنتیک ما دقیقاً چگونه بر ما تأثیر می گذارد؟ 

ژنتیک سلامت پوست

ژنتیک می تواند نقش اصلی و فرعی در مبارزه برای داشتن پوستی سالم داشته باشد. این به این دلیل است که تقریباً هر چیزی که روی پوست ما تأثیر می گذارد را می توان به نوعی به ژنتیک واگذار کرد. از چین و چروک گرفته تا وریدهای واریسی و آکنه ، ژنتیک نقش خود را ایفا می کند و این توضیح می دهد که چرا برخی از ما ممکن است این مشکلات را در اوایل زندگی و برخی دیگر دیرتر تجربه کنیم. با درک بهتر ژنتیک خود، می‌توانیم به درک اینکه چه چیزی برای ما مفید است و چه چیزی مفید نیست، نزدیک‌تر شویم. 

 

چرا ژنتیک روی پوست تاثیر می گذارد؟

ما می دانیم که ژنتیک بخش مهمی از بدن ما است، اما چگونه و چرا روی پوست ما تأثیر می گذارد؟ به عنوان مثال اجازه می دهد تا نگاهی به رنگدانه های پوست بیندازیم. این به خودی خود یک “فنوتیپ” پیچیده است زیرا تنوع قابل توجهی بین جمعیت های انسانی وجود دارد. 

یکی از تئوری های پشت تفاوت در رنگدانه های پوست بر اساس شواهدی از انتخاب طبیعی است که انسان ها شروع به مهاجرت کردند. اساساً، بسته به نور خورشید در یک منطقه خاص، بدن ما برای محافظت از اشعه ماوراء بنفش سازگار شده است . اگرچه دلایل مختلفی برای تفاوت های ما در رنگدانه های پوست وجود دارد: به نظر می رسد نحوه محافظت از پوست و سنتز ویتامین D عامل مهمی باشد.

به این ترتیب است که ژنتیک می تواند به طور قابل توجهی روی پوست ما تأثیر بگذارد. تولید ویتامین D به غلظت ملانین در پوست بستگی دارد . هرچه ملانین بیشتر باشد، بدن در تبدیل اشعه ماوراء بنفش به ویتامین D بازده کمتری دارد. افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند ملانین بیشتری خواهند داشت و بنابراین در تولید ویتامین D کارآیی کمتری خواهند داشت. با این حال، ملانین نقش حیاتی در جذب دارد. و پراکندگی اشعه ماوراء بنفش به منظور محافظت از پوست در برابر سوختگی. این در مناطقی که آفتاب بیشتری دارند بسیار مهم است. 

نگدانه‌های روشن‌تر پوست در تولید ویتامین D مؤثرتر است. با این حال، این ویتامین در برابر سوختگی (آسیب پوستی) و سرطان پوست بسیار حساس‌تر است. 

دلایل دقیق تغییر رنگدانه های پوست را به مورخان و متخصصان ژنتیک واگذار می کنیم. با این حال، به طور خلاصه، اعتقاد بر این است که علت اجداد ما به دنبال مناطق جدید است. همانطور که انسان‌ها کاوش کردند، برخی از این مناطق به طور قابل‌توجهی مدت تابش نور خورشید را کاهش دادند (و هنوز هم دارند)، بنابراین نیاز به پوست حساس‌تر به خورشید است. بدن ما از طریق انتخاب طبیعی سازگار شد، زیرا کسانی که رنگدانه‌های پوستی روشن‌تری داشتند در مناطقی با آفتاب کمتر رشد می‌کردند، اما در مناطقی با بیشتر رنج می‌بردند. 

 

اختلالات ژنتیکی پوست

نه تنها ساختار ژنتیکی ما بر پوست هر یک از ما تأثیر می گذارد. همچنین اختلالات پوستی زیادی وجود دارد که ناشی از ژنتیک است. بسیاری از اختلالات پوستی به طور کامل توسط عوامل ارثی مانند: 

  • آلبینیسم 
  • اپیدرمولیز بولوزا 
  • خارش 
  • نوئروفیبروماتوز

اگرچه این بیماری ها به دلیل ژنتیک است. بیشتر اختلالات پوستی به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. سابقه خانوادگی سرطان پوست می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد، اما عوامل دیگری مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و پوست روشن نیز نقش مهمی در ابتلا به سرطان پوست دارند. 

 

درک ژنتیک شما

ما امیدواریم که در این پست به وضوح بیان کرده باشیم که ژنتیک کلید پوست ما است. با در نظر گرفتن این موضوع، درک واقعی ساختار ژنتیکی خود می تواند برای ما مفید باشد. این می تواند به ما کمک کند تا تصمیمات بهتری برای پوست خود بگیریم و بهتر از پوست خود برای آینده محافظت کنیم. 

 

منابع:

سایت دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *