به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خالکوبی و سرطان پوست

آیا خالکوبی می تواند باعث سرطان پوست شود؟

ما معمولاً روزانه سؤالات زیادی در مورد خالکوبی و عوارض احتمالی مثل سرطان پوست دریافت می کنیم و تمام تلاش خود را می کنیم تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.دیدن آگاهی و نگرانی بیشتر در مورد این نوع سرطان بسیار خوب است. به خصوص از آنجایی که برای کمک به جلوگیری از رسیدن سرطان پوست به مرحله جدی، به آگاهی متکی هستیم. این هفته به بررسی خالکوبی ها می پردازیم. آیا خالکوبی می تواند باعث سرطان شود؟

 

خالکوبی: خطر کمتری نسبت به گذشته

خالکوبی شاید در حال حاضر محبوب ترین باشد و حالا به یک صنعت پردرامد تبدیل شده است. افراد مشهور بیشتری آثار هنری را بر روی بدن خود به نمایش می گذارند و متخصصان خالکوبی مسلماً با استعدادتر از همیشه هستند. خوشبختانه با توجه به این محبوبیت، خالکوبی ها شاید کمتر از گذشته ریسک داشته باشند. این حرفه بسیار جدی‌تر گرفته می‌شود و بهداشت به یک عامل مهم تبدیل شده است. به همین ترتیب، درک بهتر جوهر و آلرژی از عوارض غیرضروری جلوگیری کرده است. خالکوبی مخاطره آمیز در حال حاضر بسیار کمتر رایج است زیرا اکثر امکانات تحت بررسی های کامل قرار می گیرند، با این حال، این بدان معنا نیست که آنها بدون خطر هستند. البته در ایران معمولا همه چیز متفاوت هست و اکثر مقالات در کشورهای پیشرفته انجام شده است و ما میدانیم که برعکس ایران در این کشورها نظارت بهداشتی و حرفه ای زیادی بر مراکز انجام خالکوبی انجام می شود.

 

خالکوبی و سرطان پوست

بسیاری از ما پرسیده اند که آیا خطری وجود دارد که خالکوبی می تواند باعث سرطان پوست شود؟به طور خلاصه، پاسخ منفی است. ده ها سال است که متخصصان پوست هر گونه ارتباط بالقوه بین خالکوبی و سرطان را بدون یافتن هیچ ارتباط واضحی بررسی می کنند. مطالعات تحقیقاتی متعددی وجود داشته است که یک پیوند را بررسی می کند، اما شواهد معمولاً محدود و در برخی موارد تصادفی هستند.

شایان ذکر است که از آنجایی که خالکوبی به طور فزاینده ای محبوب است، موارد بیشتری از ملانوم بدخیم وجود دارد که در آن فرد نیز خالکوبی شده است.با این حال، هیچ پیوندی وجود ندارد که نشان دهد خالکوبی. تروما و جوهر علت هستند. در عوض، به زبان ساده، مردم خالکوبی های بیشتری دارند و بنابراین با وجود اینکه هیچ ارتباطی وجود ندارد، دیدن این دو در کنار هم رایج تر خواهد بود.

 

آیا خالکوبی واقعا می تواند در برابر سرطان محافظت کند؟

ما در حال بررسی این موضوع بوده ایم که آیا خالکوبی می تواند باعث سرطان پوست شود. با این حال، تحقیقات نوظهوری وجود دارد که چگونگی واکنش خالکوبی ها به اشعه UV را تجزیه و تحلیل می کند. اشعه ماوراء بنفش همان چیزی است که ما باید از پوست خود در برابر آن محافظت کنیم، قرار گرفتن در معرض بیش از حد آن چیزی است که معمولا باعث آسیب پوست و سرطان پوست می شود. این تحقیق بر روی انسان آزمایش نشده است و شواهد محدود است، اما یافته های جالبی وجود دارد. در خالکوبی های سیاه تابش شده با UVR، ایجاد سرطان پوست ناشی از UVR با وجود این خالکوبی ها به تعویق افتاد.

پس از اندازه گیری بازتاب پوست در برابر این اشعه ماوراء بنفش، تحقیقات نشان داد که اثر محافظتی رنگدانه سیاه در پوست ممکن است به جذب این اشعه ماوراء بنفش نسبت داده شود. این ممکن است ناشی از رنگدانه سیاه زیر اپیدرم (لایه بیرونی پوست) باشد. این رنگدانه پرتوهای فرابنفش را پراکنده و پخش می کند تا شدت آنها را کاهش دهد، دقیقاً به همان روشی که ملانین برای ما با پوست تیره تر انجام می دهد.

در نهایت باید به صراحت بگوییم که این تحقیق محدود است. توصیه ما همیشه این است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید. ما همیشه توصیه می کنیم که در هر ناحیه ای که در معرض آن قرار گرفته است، چه خالکوبی شده و چه غیر خالکوبی شده، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید!

 

توصیه ما: نزدیک به خال خالکوبی نکنید

آخرین توصیه ما در این مورد این است که از خالکوبی در نزدیکی خال خودداری کنید. خالکوبی ها معمولا تیره هستند و برای تغییر پوست طراحی شده اند. زمانی که متخصص پوست در حال بررسی خال ها و لکه های شما است، به دنبال تغییراتی در شکل، تقارن، رنگ، اندازه و بافت است. با مشاهده این علائم هشدار دهنده اولیه، می توانید با برداشتن خال به طور کامل از سرطان جلوگیری کنید. اگر خالکوبی در این ناحیه داشته باشید، مشاهده هرگونه تغییر برای متخصص پوست تقریبا غیرممکن خواهد بود.

 

منابع:

دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *