به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
ورزش و سلامت پوست

ورزش و سلامت پوست

همه ما فواید ورزش را می دانیم، اما پس از یک یا دو ساعت تعریق در باشگاه، نمی توانم فکر نکنم که آیا این ورزش پوست من را لکه دار می کند یا به آن اجازه می دهد لایه های جدید درخشانی تشکیل دهد.آیا ورزش بر سلامت پوست موثر است!؟

به نظر می رسد، ورزش در مورد پوست یک نعمت و نفرین است، اما نفرین موقتی است در حالی که فواید طولانی مدت آن را به مشکلات جزئی پوستی می رساند.

مزایا

ورزش جریان خون عمومی را افزایش می دهد، به این معنی که سلول های پوست اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می کنند. خون همچنین مواد زائد را از سلول ها خارج می کند. جریان خون بیشتر به معنای گردش بیشتر است که منجر به پوست سالم تر و صاف تر می شود.

استرس عامل مهمی در ایجاد بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما است. هورمون های استرس تولید روغن را تحریک می کنند. روغن بیش از حد منافذ شما را می بندد و باعث التهاب و آکنه پوست می شود . اما ورزش سطح این هورمون ها را کاهش می دهد، یعنی تولید روغن کمتر و التهاب کمتر.

تحقیقات جدید نشان می دهد که حتی می تواند پیری پوست را کاهش دهد. این مطالعه نشان داد که لایه‌های داخلی و خارجی پوست در افراد ورزش‌کننده ضخیم‌تر و سالم‌تر از افراد کم‌تحرک در همان سن هستند. با این حال، ورزش کردن چین و چروک ها یا آسیب های پوستی را از نور خورشید پاک نمی کند، اما شروعی عالی است. 

خطرات

اگر در فضای باز ورزش می کنید، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند پوست شما را پیر کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر در زمان اوج تابش نور خورشید از ورزش خودداری کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ضدآفتاب‌های زیادی برای تعریق طراحی شده‌اند تا به چشم‌های شما نفوذ نکند، اما مطمئن شوید که اغلب دوباره استفاده کنید زیرا عرق می‌تواند احتمال سوزش شما را افزایش دهد. کرم ضد آفتاب می تواند مشکلات آکنه را تشدید کند، اما گزینه های بدون روغن و غیر کومدوژنیک زیادی وجود دارد.

لباس‌های ورزشی تنگ ممکن است باعث شود عضلات شما کشیده به نظر برسند، اما می‌توانند پوست را تحریک کنند و باعث جوش و آکنه شوند. اگر متوجه شدید که آکنه غیر از صورت ظاهر می شود، لباس های ورزشی گشاد بپوشید. اگر متوجه جوش صورت می‌شوید، از آرایش کردن در حین ورزش خودداری کنید و به محض اینکه عرق کردید دوش بگیرید.

ورزش کردن می تواند برای افرادی که از روزاسه رنج می برند مشکل ساز باشد. ورزش بدن شما را گرم می کند، پوست شما را برافروخته می کند و باعث بروز روزاسه می شود. برای جلوگیری از شعله ور شدن، شب ها که هوا خنک است ورزش کنید یا برای جلوگیری از گرمازدگی شنا کنید.

نکات مثبت

در نهایت، فواید آن بیشتر از مشکلات جزئی پوستی است که می تواند با ورزش به وجود بیاید . اگزما، پسوریازیس و آکنه در مقایسه با بیماری قلبی، چاقی، آرتریت و بسیاری از بیماری‌های دیگر که با ورزش منظم قابل پیشگیری هستند، چیزی نیستند. به عبارت دیگر، جوش بسیار بیشتر از دیابت مادام العمر قابل درمان است.

بهترین تمرینات برای پوست 

در کل، ما می دانیم که ورزش با وجود خطرات برای پوست ما عالی است. پس چگونه بفهمیم کدام تمرینات بهترین هستند؟ در اینجا 4 مورد از تمرینات مورد علاقه ما برای داشتن پوستی سالم تر و درخشان تر آورده شده است.

کاردیوی قوی

تمرینات شدید، مانند دویدن، چرخش، بوکس یا رقصیدن، که شما را واقعاً عرق می کند، یک راه عالی برای باز کردن منافذ پر احتقان است. مزیت آن شبیه بخار دادن به پوست شما در حین انجام صورت است.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تمرین با عرق کردن نقطه شروع است و نه درمان. عرق بدن یا پوست شما را سم زدایی نمی کند. برای اینکه پوست شما به فواید یک تمرین عرق‌ریزه پی ببرد، همچنان باید پوست خود را بشویید، لایه برداری کنید و بعد از آن مرطوب کنید – و اگر پوست مستعد آکنه دارید، هر چه زودتر بهتر. پاک کننده های غیر کومدوژنیک پوست شما را بدون تحریک پاک می کنند.

ورزش کم تاثیر

فرم های کم شدت ورزش هوازی تمام فواید ورزش را برای سلامتی به ارمغان می آورد، اما در صورت داشتن پوست خشک و خارش دار نیز می تواند کمتر تحریک کننده باشد. شنا و پیاده روی هر دو باعث کاهش تعریق می شوند و اگر در هوای خنک یا آب انجام شوند ممکن است پوست ملتهب را نیز تسکین دهند. فقط مطمئن شوید که برای محافظت از پاهای خود در برابر عفونت های قارچی که معمولاً در استخرها و دوش های عمومی منتقل می شوند، دمپایی بپوشید .

فعالیت در فضای باز

ویتامین D معمولاً به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود. هنگامی که پوست برهنه شما در معرض آفتاب قرار می گیرد توسط بدن تولید می شود. برای حفظ سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن، باید چندین بار در هفته در معرض آفتاب قرار بگیرید. حتما راهنمای مزایای ویتامین D ما را بخوانید تا میزان صحیح قرار گرفتن در معرض مورد نیاز خود را درک کنید. 

همچنین شایان ذکر است که برنزه شدن لزوماً تصویر سلامتی نیست. این پاسخ آسیب پوست شما به اشعه UV بیش از حد است. برای کاهش خطر برای پوست خود، حتما از کرم ضد آفتاب و لباس محافظ استفاده کنید که نور را منحرف می کند و ورزش را در ساعات غیر اوج نور روز انجام دهید.

یوگا و بدن ذهن

ورزش‌هایی مانند تای چی و چی‌گونگ می‌توانند پوست شما را نسبت به هورمون‌هایی که به بدن‌تان می‌گویند روغن بسازد حساس و واکنش نشان دهد. پوست های چرب بیشتر مستعد آکنه و سایر مشکلات پوستی هستند.

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. اگر مشکلات پوستی مزمن دارید، به دنبال روش‌های ترمیمی و کلاس‌های Iyengar باشید که کمتر عرق می‌کنند. اگر پوست احتقانی دارید، یوگای قدرتی یا سبک های دیگر را در اتاق گرم انجام دهید. فقط مطمئن شوید که بعد از آن پوست خود را تمیز کرده و با یک هنگ پوستی خوب دنبال کنید تا پوستتان به بهترین شکل ظاهر شود.

خلاصه

نظر حرفه ای ما این است که ورزش برای شما عالی است و برای پوست شما هم عالی است. فقط مطمئن شوید که از آفتاب زیاد دوری کنید و اجازه دهید پوستتان نفس بکشد. به طور طبیعی، در حین ورزش عرق خواهید کرد، فقط مطمئن شوید که با اجازه دادن به پوست برای تنفس، منافذ خود را مسدود نمی کنید. در غیر این صورت ورزش کنید و درخشش پوست خود را ببینید!

منابع:

دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

 دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *