به کلینیک تخصصی ما خوش آمدید…

جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
ریزش مو

پنج افسانه ریزش مو

هر فردی در مقطعی از زندگی خود ریزش مو را تجربه می کند، چه مرد و چه زن. همه ما دوست داریم از موهای خود مراقبت کنیم، و وقتی هر روز صبح موهای زیادی را در سینک یا روی بالش خود می بینید، می تواند واقعاً دلخراش باشد. موهای ما چیزهای زیادی به شخصیت ما می‌افزایند، به طوری که واقعاً یک جنبه جدایی ناپذیر از بدن ما هستند.

بنابراین ریزش مو می تواند یک مشکل جدی باشد و اکثر ما در مقطعی از زندگی خود آن را تجربه می کنیم. با این حال، آگاهی کافی در مورد علل مختلف ریزش مو، نحوه ارزیابی یا درمان آن، و علم در مورد چگونگی رشد طبیعی موهای انسان (معروف به چرخه مو) وجود ندارد.

همه این موضوعات برای یک روز دیگر هستند، با این حال، امروز ما اینجا هستیم تا پنج افسانه رایج ریزش مو را بررسی کنیم تا بتوانید با هر گونه ریزش مو که ممکن است با آن مواجه شوید، آمادگی بیشتری داشته باشید. در این مقاله سعی خواهیم کرد بر اساس شواهد علمی واقعیت را از داستان جدا کنیم.

 

افسانه 1 – جوانان ریزش مو ندارند

ریزش مو حتی در جوانان نیز نسبتاً رایج است و این که ریزش مو مشکلی است که تنها با افزایش سن رخ می دهد، کاملاً یک افسانه است. عوامل مختلفی مانند تب، کاهش وزن، سوء تغذیه، شرایط خودایمنی و تغییرات بدن پس از زایمان می تواند منجر به ریزش مو در افراد جوان شود.

در حالی که بسیاری از این موارد قابل درمان و/یا برگشت پذیر هستند، فقط یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا علت دقیق ریزش مو و نحوه درمان آن را کشف کنید.

افسانه 2 – استفاده از نرم کننده باعث ریزش مو می شود

این یک تصور بسیار رایج است که در واقع کاملاً نادرست است. واقعیت این است، اگرچه ممکن است به نظر برسد که بلافاصله پس از استفاده از نرم کننده، موهای بیشتری از دست می دهید، اما این فقط به این دلیل است که نرم کننده منجر به گره خوردن مو و صاف شدن کوتیکول مو می شود. بنابراین، پس از این فرآیند، موهایی که در طول روز گذشته از ریشه جدا شده اند، پس از شستشو راحت تر از بین می روند. از آنجایی که نرم کننده فقط روی ساقه مو اعمال می شود و با صاف کردن کوتیکول خارجی عمل می کند، هیچ راهی وجود ندارد که بتواند به ریشه ها نفوذ کند و باعث ریزش مو شود. متلاشی شد!

 

افسانه 3 – استفاده از روغن مو منجر به رشد بهتر مو می شود

بار دیگر، یک تصور رایج، وجود دارد که ادعا می‌کنند روغن مو رشد مو را تحریک می‌کنند و طول و بافت را بهبود می‌بخشند. با این حال، رشد مو و طول مو فقط توسط عواملی مانند ژنتیک، رژیم غذایی و سلامت کلی شما تعیین می شود. هر محصولی که به صورت سطحی روی موهای شما استفاده شود (شامپو، نرم کننده، سرم، روغن مو و غیره) واقعاً به اندازه ای جذب ریشه نمی شود که بتواند رشد مو را تقویت کند.

فقط کاربردهای موضعی دارویی که برای جذب موضعی طراحی شده اند و روی چرخه مو تأثیر می گذارند، می توانند منجر به تغییر در طول و تراکم مو شوند، مانند فرمولاسیون حاوی ماینوکسیدیل. روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن بادام و سایر روغن ها اساساً به عنوان نرم کننده عمل می کنند و بافت موهای شما را تا حدی بهبود می بخشند. با این حال، آنها طول یا سرعت رشد مو را بهبود نمی بخشند.

 

باور غلط 4- کوتاه کردن مو باعث رشد سریعتر آن می شود

بسیاری از مردم به این مورد اعتقاد دارند. با این حال، مو بسیار شبیه به گیاهان است و کوتاه کردن آن در انتها، نحوه رشد آن از ریشه را تغییر نمی دهد. بله، اگر موهای شما در انتها آسیب دیده باشد، با نوک های شکافته و نازک زیاد، بریدن قسمت های آسیب دیده به موهای جدید کمک می کند ضخیم تر، سالم تر و یکنواخت تر به نظر برسند. بنابراین، این احتمالاً همان چیزی است که مردم وقتی می‌گویند کوتاه کردن مو باعث بهبود رشد مو می‌شود، منظورشان است.

 

افسانه 5 – فقط مردان می توانند کچل شوند

آلوپسی آندروژنتیک می تواند در مردان و همچنین زنان رخ دهد. علت آن حساسیت فولیکول های مو در پوست سر به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است که در مردان و زنان وجود دارد.که از نظر ژنتیکی تعیین می شود و شدت و همچنین سن شروع آن می تواند متفاوت باشد. بنابراین، این یک افسانه است که فقط مردان پس از یک سن خاص کچل می شوند. آلوپسی آندروژنتیک می تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد و می تواند در اوایل دهه بیست سالگی شما شروع شود. با این حال، درمان های زیادی برای این بیماری وجود دارد، از جمله ماینوکسیدیل و قرص هایی مانند فیناستراید. اگر فکر می کنید ریزش موی طرح دار دارید، باید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

اگر از ریزش مو رنج می برید یا به تازگی متوجه شروع ریزش مو خود شده اید میتوانید با متخصص پوست و مو مرکز ما مشاوره کنید.فراموش نکنید که همواره در پزشکی بهترین درمان پیشگیری است پس حتی اگر هنوز ریزش مو ندارید جهت مشاوره همین الان با ما تماس بگیرید.

 

منابع:

دکتر مهسا رشیدی

متخصص پوست مو زیبایی لیزر

دارای بورد تخصصی درماتولوژی

دکتر رشیدی متخصص پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *